Goedele Liekens en Wunderman Thompson choqueren met 'kinderporno'

Crea / News

Een kinderpornofilm van Goedele Liekens? 18 november is de Europese Dag van de Bescherming van Kinderen tegen Seksuele Uitbuiting en Seksueel Misbruik. Sinds jaar en dag haalt Child Focus deze dag aan om hun strijd tegen kindermisbruik onder de aandacht te brengen. De campagne die Wunderman Thompson dit jaar bedacht, moet ogen openen en taboes doorbreken. 

Dat deden ze door twee volwassen acteurs een expliciete reconstructie te laten maken van een filmpje waarin een 8-jarig kind seksueel werd misbruikt. De originele beelden werden opgemerkt op het internet en via stopchildporno.be gemeld bij Child Focus. Op deze manier confronteren de makers iedereen letterlijk met de harde realiteit van seksueel kindermisbruik. Een problematiek die voor velen onzichtbaar is en daardoor vaak onbesproken blijft.  

De campagne werd gelanceerd door seksuologe en psychologe Goedele Liekens. Zij zou haar eerste pornofilm, 'Chalet', uitbrengen. “Om het allergrootste misverstand over porno de wereld uit te helpen”, aldus Goedele Liekens. Wie de video op chaletfilm.be te zien kreeg, besefte al vlug wat deze misvatting inhield: kinderporno is geen porno. Het is regelrecht misbruik. Child Focus spreekt daarom ook liever van ‘Seksuele misbruikbeelden van minderjarigen’. Deze misbruikbeelden zijn alomtegenwoordig, volgens Child Focus. Met meer dan 19 miljoen uitwisselingen per dag kijken we elk jaar tegen een verdubbeling aan. Hoog tijd om iedereen wakker te schudden en er een topprioriteit van te maken. 

Daarom hoopt Child Focus dat deze campagne het debat weer op gang trekt en het onderwerp bespreekbaar maakt. In de eerste plaats om iedereen aan te sporen om bij de minste twijfel verdacht beeldmateriaal te melden via stopchildporno.be. Enkel zo kunnen Child Focus en de Federale politie de beelden offline halen en een gerechtelijk onderzoek starten naar de daders. In tweede instantie confronteert de campagne mensen die bewust op zoek zijn naar zulke beelden met hun gedrag en roept het op om dringend hulp te zoeken via stopitnow.be. Met de juiste begeleiding kunnen we zo pedoseksueel misbruik preventief voorkomen. 

Metj de professionele samenwerking met de mensen van Child Focus, het productiehuis Adult, Goedele Liekens en de acteurs heeft men er alvast een uitzonderlijk project van gemaakt. 

CREDITS

  • Agency: Wunderman Antwerp
  • Client: Child Focus
  • Client contact: Stephan Smets, Heidi De Pauw, Charlotte Verhofstadt
  • Creative Directors: Pieter Staes, Manuel Ostyn
  • Creative team: Wout Geysen, Tijs Dejonckheere
  • Account team: Sander Van de Wiele, Matti Verhaegen
  • Strategy: Alexander Kolenberg, Evert Van den Broeck, Chloé Van Elsen
  • Design: Matthias Berghmans
  • Copywriter: James Ubaghs
  • UX/UI: Jeroen Michiels, Krisje Verbert
  • Development: Bram Verdyck, Stijn Janssens, Joren Van Hocht
  • Agency producer: Amélie Van Campen, Ingeborg Van Hoof
  • Production house: Adult
  • Director: Fien Troch
  • Hosting: Deltablue