Het bingewatchen van series op Netflix, het delen van verhalen op Facebook en het downloaden van content van iTunes hebben bijgedragen aan een recordjaar in merkwaarde groei. Dat blijkt uit de jaarlijkse “BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands” van WPP en Kantar Millward Brown.
Door het toenemend gebruik van data-driven en intelligente technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI) en augmented reality (AR), hebben veel merken een beter inzicht in hun klanten kunnen opbouwen, waardoor ze hen beter gepersonaliseerde content en uitzonderlijke merkervaringen konden bieden. Acht van de Top 10 zijn technologie- of technologiegerelateerde merken. Deze categorie blijft de ranglijst domineren. Google en Apple behouden hun eerste en twee plaats, met een respectievelijke groei van +23% voor Google en +28% voor Apple. Amazon stoot Microsoft van zijn derde plaats, terwijl Tencent drie plaatsen stijgt ten opzichte van vorig jaar en zo op een vijfde plaats komt te staan voor Facebook.
Ondanks de economische en politieke onzekerheid in vele regio's van de wereld, vertoont de ranglijst van dit jaar de grootste jaarlijkse waardevermeerdering ooit, bijna $750 miljard (+ 21%). Dit gaf de BrandZ Global Top 100 een totale merkwaarde van $4,4 biljoen; 204% hoger dan sinds de ranking voor het eerst werd gepubliceerd in 2006. Bovendien is het het eerste jaar dat niet-Amerikaanse merken sneller groeiden dan Amerikaanse merken. Veertien Chinese merken verschijnen in de Top 100-ranking, in vergelijking met slechts één (China Mobile) in 2006. De totale waarde van China's Top 10 steeg jaar op jaar met + 47%, meer dan het dubbele dan de waarde van de Amerikaanse merken (+ 23%). Andere delen van de wereld, zoals India en Indonesië, laten ook een sterke regionale groei zien.
Ons land prijkt met Stella Artois maar één keer in het rapport, in de categorie 'Top 15 in Brand Contribution'.