Google en NedWorks vieren 5 jaar samenwerking

Communication / News

In 2015 sloten Google België en NedWorks een overeenkomst om tezamen de instroom van digitaal talent op de arbeidsmarkt te vergroten om de Belgische digitale economie te versnellen. "De drijfveer achter deze missie was en is nog steeds actueel," luidt het na vijf jaar samenwerking. Belgische bedrijven vinden het moeilijk om hun bedrijf te digitaliseren. Ze hebben moeite om talent te vinden, terwijl tegelijkertijd internationale concurrenten de markt betreden. Precies de reden waarom Google en NedWorks 5 jaar geleden samenwerkten, wat resulteerde in een gedeelde ambitie en een sterk partnerschap tussen een wereldwijd technologiebedrijf en een Belgisch digitaal talentbureau. In België is 70% van de e-commerce in handen van bedrijven buiten België, voornamelijk uit Nederland, Frankrijk en Duitsland. De enige oorzaak daarvan is het gebrek aan digitale kennis en ambitie binnen België, zegt Thierry Geerts van Google België. "Vandaag de dag zijn 4 miljard consumenten slechts één muisklik verwijderd voor onze KMO's - en zij zouden deze kans moeten grijpen! Om deze digitale transformatie te bevorderen, hebben we meer digitaal talent nodig. Dit betekent dat talent de markt betreedt, zoals studenten, wat we met DMA hebben gedaan. Maar het is ook betekent het vergroten van de digitale vaardigheden binnen de eigenlijke actieve beroepsbevolking via initiatieven als Digitaal Atelier."

Guy Gelaude (CSO NedWorks) gelooft dat technologie het tempo bepaalt, maar het is het menselijk kapitaal dat het verschil zal maken, vindt hij: "Met andere woorden, het creëren van een mentaliteit van continu leren en het hebben van een bedrijfscultuur die niet alleen het belang hiervan erkent maar ook stimuleert, zal je onderscheiden van de rest. Elk bedrijf heeft de maatschappelijke verantwoordelijkheid om zijn menselijk kapitaal te valoriseren."