Google en Twitter bundelen krachten tegen Facebook
Facebook lanceerde eerder dit jaar 'Instant Articles', een technologie die ervoor zorgt dat artikels sneller laden wanneer u een website via uw mobiel bezoekt. Daarmee wil het bedrijf de gebruikerservaring optimaliseren en de hen vooral aanmoedigen om het sociale netwerk te blijven gebruiken als toegangspoort naar andere informatie. Waar het vroeger gemiddeld acht seconden duurde voor een mobiele website degelijk geladen was, zou het dankzij de nieuwe technologie tot tien keer sneller gaan. Dat komt doordat Facebook nu de code en afbeeldingen optimaliseert en de gegevens al laadt voor u op een link klikt. Naast een verbeterde snelheid ziet ook de content er anders uit: het lettertype is gemakkelijker te lezen en ook de afbeeldingen zijn groter en duidelijker.
De nieuwe strategie is alvast geliefd: nadat ook Snapchat en Apple hier al gebruik van maakten, besloten nu ook Google en Twitter om de krachten te bundelen en samen met een aantal uitgevers te werken aan een manier om artikels sneller te tonen. Zij zullen werken via een cache-systeem dat de laatst opgeslagen versie van een bericht weergeeft, wat ook op zijn beurt de laadtijd moet minimaliseren. Verschil met Facebook is echter wel dat de artikelen van de uitgevers niet op de servers van Google en Twitter zullen staan, maar dat de Instant Articles snapshots zullen zijn van de gelinkte webpagina’s. Het systeem zal in de herfst van toepassing zijn op de mobiele versies van Google en Twitter.