Grafische vormgeving gebeurt vandaag exclusief op computer, maar dat is niet altijd zo geweest. En hier en daar zijn er nog creatieve zielen die starten met een blad schetspapier en een potlood, maar de opmaak en het drukklaar maken van files is vandaag exclusief computerwerk. "Dat was ooit wel anders," zegt Ingrid Verbanck, content marketeer bij Typografics. "Tot diep in de jaren ’80, toen computers of grafische software nog niet bestonden, was vormgeving een combinatie van illustraties en zorgvuldig knip- en plakwerk. Tekentafels, millimeterpapier, potloden en speciale vulpennen, meetlatten en geo-driehoeken, technische camera's … het maakte allemaal deel uit van de standaarduitrusting van een grafisch ontwerper."
Graphic Means is een documentaire die je meeneemt in de tijd en laat zien hoe het proces tussen tekentafel en publicatie verliep toen het woord 'digitalisering' nog niet bestond. Een unieke kans dus om te ontdekken hoe er aan grafische vormgeving werd gedaan tijdens het 'Mad Men' tijdperk. Danny Mertens, zaakvoerder van Typografics, herinnert zich die tijd nog levendig: “Ik ben mijn loopbaan begonnen op een reclamebureau en daar gebeurde alles nog met de hand. Mijn dagen bracht ik door aan de tekentafel, het was echt een andere tijd. Hoe we toen onze job deden, daar hebben jonge ontwerpers echt geen idee meer van. Daarom ben ik ook zo blij met deze documentaire. Het is een buitengewone blik op een manier van werken die voorgoed voorbij is.”
Typografics nodigt uit voor een exclusieve vertoning van dit uniek tijdsdocument op 30 november. Place to be is het prachtige kader van het Foto Museum in Antwerpen. Toegang is gratis, maar registreren is verplicht.
PR ACCOUNT MANAGER - Walkie Talkie
JOIN WALKIE TALKIE AS A PR ACCOUNT MANAGER Walkie Talkie is a creative […]
Internationale Marketing Manager - Herock
DE TIJD DAT WERKKLEDING EN VEILIGHEIDSSCHOENEN ALLEEN MAAR FUNCTIONEEL HOEFT TE ZIJN IS […]
Account Executive - Advertype
Hybride (Boortmeerbeek) Fulltime - monday to friday Are you our type? […]