Gratis werk: het bestaat...

Communication / News

eva-blue-42498 unsplash slaveryOnder de kop 'Gratis bestaat wel' kaartte David De Beukelaer, creatief manager bij het Gentse communicatiebureau De Blauwe Peer, (nogmaals) wantoestanden aan tijdens pitchcompetities waarbij opdrachtgevers ervan uitgaan dat gratis werken moet kunnen. Dat deed hij in een opiniebijdrage in De Standaard (04/12/2017). "Aan een aannemer of cateraar vraagt u een offerte. In de creatieve sector (communicatie, architectuur) gaat het er iets anders aan toe," zegt hij.  En dat kan tot zware economische schade leiden: volgens De Bekelaer wordt "à tot 70% van effectief geleverd erk gefactureerd. Om nog maar te zwijgen van gratis ideeën die een (mogelijke) opdrachtgever jarenlang kan gebruiken zonder daarvoor ook maar iemand te vergoeden, geeft hij nog mee.

Er bestaan nochtans mooie richtlijnen, een heus charter zelfs, gesloten tussen ACC Belgium (bureaus) en UBA (adverteerders). Wordt dat nog steeds niet goed toegepast, of zijn er nog (te veel) advereerders die er de kantjes aflopen en (te veel) bureaus die zich laten meeslepen doorheen pitches met te veel deelnemers en geen enkele vorm van vergoeding? Uit het verhaal van David De Beukelaer kunnen we dat alvast besluiten. Waakzaamheid is blijkbaar geboden.