Grote schoonmaak

Vertaalde artikels

Wanneer u dit nummer in handen houdt, zullen de resultaten van het CIM-onderzoek weldra verschijnen. Eindelijk gaat digitaal met de pluimen lopen. De dagbladen hebben er lang op moeten wachten, nu mogen ze zich eindelijk verheugen op de toevoeging van hun digitale lezers aan hun papieren lezers. Als we nog een paar jaar op hetzelfde ritme voortdoen, zullen de klassieke grenzen tussen de media vervagen. Het moment zal ook komen waarop de CIM-onderzoeken heruitgevonden moeten worden. Wie daar nog aan twijfelt, neem ik graag mee op een snelle rondleiding.

Laten we met de kranten beginnen. Die vertonen afkalvende oplagecijfers maar groeien duidelijk op het scherm. In die mate dat een aantal dagbladen nu al de concurrentie aangaan met tv-zenders. In de VS zijn er behoorlijk wat kranten zoals de New York Times, de Washington Post of USA Today die op internet nieuwsvideo’s verspreiden. Die concurrentie kunnen ze uiteraard enkel aangaan met zenders waarmee ze geen uitwisselingsakkoorden hebben gesloten.

Maar ook televisie wordt dankzij het tweede scherm en vooral de sociale netwerken zo interactief dat we ons kunnen afvragen of de kijkers nog wel de moeite nemen om de programma’s aandachtig te bekijken, laat staan naar de reclameblokken die daar rond hangen. De zenders zijn er zich van bewust dat hun lineair uitzendmodel als sneeuw voor de zon wegsmelt en vermenigvuldigen daarom hun uitgesteld aanbod. Want televisie is meer en meer waar ik wil, wanneer ik wil en hoe ik het wil, en verlaat dan ook stilaan de woonkamer. Steeds meer min-dertigjarigen bekijken hun favoriete serie op het kleine schermpje van hun smartphone …  zonder zich af te vragen om welke zender het gaat.
Het digitale verovert stilaan ook de OOH. Nu nog aarzelend, maar niets houdt de machine nog tegen. Ook de cinema heeft de digitale hindernis met succes genomen, ook al doet het medium dat op eigen houtje. Blijft nog de radio, de trouwe vriend die het ritme van ons dagelijks leven aangeeft. De radio is het enige medium dat, ook al heeft het een digitale dimensie gekregen, op dezelfde manier als twintig jaar geleden mee blijft deinen op de golven van ons online bestaan. Bovendien geniet het medium in deze onzekere tijden van de eretitel als “activeringskanaal”. Mag ik u in het voorbijgaan wijzen op een laagje POE (Paid Owned Earned) media, om het geheel nog wat ingewikkelder te maken?

Philippe Warzée
Adjunct hoofdredacteur
Philippe.Warzee@kluwer.be
@mediarescue