GSK sensibiliseert tegen Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) met een nieuwe campagne “Zeg het in één adem” van Ogilvy Social.Lab. Via deze campagne wil GSK niet-gediagnosticeerde patiënten (40+) bewustmaken van deze vaak onbekende longziekte en de symptomen. Tegelijk stimuleert ze hen om een arts te raadplegen. De voornaamste doelgroepen zijn niet-gediagnosticeerde mensen ouder dan 40 en hun familie.
De campagne “Zeg het in één adem” wil ook het brede publiek informeren over COPD en bezoekers trekken naar de speciale website rond dit thema. De “Gids voor Patiënten” wordt er aangeboden als conversation starter voor bij de arts. Hiervoor creëerde Ogilvy Social.Lab een slimme, adembenemende campagne. Patiënten worden op een ludieke manier uitgenodigd om hun longcapaciteit te testen.
Ogilvy Social.Lab vroeg twee Belgische rappers, Absolem en Marius, om een slamtekst te schrijven die het belang van ademhaling en longcapaciteit onderstreept, die zo belangrijk is bij COPD. De tekst is een uitdaging voor wie de boodschap krijgt. Lees de hele tekst in één keer voor, zonder naar adem te happen. Het lijkt heel eenvoudig, maar niet als je met de longziekte COPD te maken hebt.
“Kan je de tekst niet in één adem lezen, dan kan dat wijzen op COPD. Praat er dan open over met je arts”, legt Sabrina Schuller, group account director bij Ogilvy Social.Lab, uit. “De samenwerking tussen Ogilvy Social.Lab, GSK en de twee Belgische rappers is een perfect voorbeeld van hoe creativiteit de volksgezondheid kan bevorderen. Door muziek en preventie te combineren, wil deze campagne zowel boeien als educatief zijn. We willen iedereen aanmoedigen om oog te hebben voor gezonde luchtwegen.”
De campagne loopt van 2 september tot 20 november 2024 en is te zien op Instagram, Facebook en YouTube.
Credits:
Internal
Account: Sabrina Schuller, Victoria Troisfontaine
CCO: Christophe Crasselts
Creative Director: Willem Van den Hoof, Gregory Ginterdaele
Creatives: Benoit Hilson, Olivier Roland, Maxime Andrien, Adnan Chehima
Social: Pieter Decanniere, Liesbet Van Noten
Design: Xavier Vanderplancke
Strategy: Alex Hardouin, Diana Fu
Media: Nicolas Dewael, Iman Muzira-Makenga, Loredana Polito, Ikram Salad
PR: Quentin Glodé
External
Production House: Kurt de Leijer (Lucifer films)
Client
GSK: Pauline Renaux, Sarah Defosset