Gunn Report, de wereldwijd opererende index van creatieve excellentie, publiceerde naar goede jaarlijkse gewoonte de Gunn 100, een klassement van de beste 100 reclame-ideeën van het afgelopen jaar ), in casus 2017. Deze rangschikkingen zijn het gevolg van de optelsom van 40 belangrijke internationale prijzen op het vlak van de creativiteit.
De meest gefêteerde campagne vorig jaar was "Meet Graham", bedacht door Clemenger BBDO Melbourne voor het Australische ministerie van Verkeer, en gaat uit van hoe mensen er moeten uitzien willen ze bestand zijn tegen botsingen met een lage snelheid.
Op plaats twee staat de onvermijdelijke "Fearless Girl" van McCann New York. Voor de Internationale Vrouwendag liet het investeringsfonds State Street Global Advisors een standbeeld zetten van een meisje dat de bekende stier in Wall Street "Charging Bull" trotseert. Deze campagne zette een debat in gang over vrouwenrechten in de Verenigde Staten.
Op plaats drie: "Child Replacement Programme" van Pedigree voor de Nieuw-Zeelandse markt, werk van Colenso BBDO Auckland, waarbij ouders wordt gesuggereerd een hond te adopteren zodra hun kinderen het huis uit zijn.
De bureaus van BBDO domineerden het afgelopen jaar de klassementen, zoals blijkt uit onderstaand overzicht, met vier bureaus in de top 10.
BBDO Worldwide werd dus niet toevallig hét netwerk van het jaar - voor het twaalfde (!) jaar op een rij. McCann staat op plaats 2, Ogilvy & Mather op plaats 3.
Voor de eerste keer werd ook een rangschikking gemaakt van de holdings. Hier kaapt Omnicom de eerste plaats weg, voor WPP en Interpublic Group.
Bij de creatieve merken stond Nike vorig jaar op plaats 12, en rukte nu op naar plaats 1, gevolgd door Volkswagen, IKEA, Getty Images en McDonald's.
Bij de adverteerders liet Volkswagen Group (Volkswagen, maar ook Audi enzovoort) zich plaats 1 niet ontglippen, met in totaal 30 campagnes.
En ja hoor, de meeste creativiteit vind je nog altijd in de Verenigde Staten, al doen het Verenigd Koninkrijk en Australië het ook niet slecht op het podium.