Gutzandglory maakt Stad Roeselare mee groener

Crea / News

We willen allemaal leven en werken in een groene, gezonde omgeving. Maar dat kan alleen als we ook allemaal ons steentje bijdragen. Of beter: ons blaadje bijdragen. Dat was alvast de insteek van Gutzandglory om de inwoners van Roeselare warm te maken voor een groenere stad.

De wens om te vergroenen leefde al langer onder de Roeselarenaars, bleek uit een online stadsbevraging eerder dit jaar. Iets wat ze bij Gutzandglory maar al te graag hebben vastgepakt. Er was nood aan een campagne die de bewoners kon verenigen en activeren in hun groene ambities. Met het concept ‘Iedereen #VANRSL draagt zijn blaadje bij’ koos het bureau voor een campagne waarin bewoners zelf aan elkaar vertellen wat zij concreet doen voor een groenere stad. Daaruit kunnen andere bewoners dan inspiratie putten. Deze aanpak past perfect binnen het koepelconcept “’t Is schoon wat we samen doen voor onze toekomst”.

Op affiches, spandoeken, advertenties, social media – en uiteindelijk ook op gepersonaliseerde raamposters – waren telkens groene blaadjes te zien waarop een groen initiatief – zowel klein als groot – van een of andere Roeselarenaar stond te lezen.

Om de campagne een authentieke touch te geven, stuurde Gutzandglory een vliegende reporter – al weken voor de start van de campagne – de straat op om echte initiatieven van echte Roeselarenaars te noteren. Het bureau wilde vooral geen fake quotes bij de lancering van de campagne gebruiken. Daarnaast nam het ook verschillende initiatieven van de stad mee in de communicatie, zoals de week van het bos, de tuinrangers, de tegeltuintjes, boomplantacties, enz. Zo konden alle geïnspireerde en enthousiaste burgers, ook zij die geen eigen tuin hebben,  actief meestappen in het verhaal. 

De campagne, die visueel zeer herkenbaar was door de groene blaadjes, was alomtegenwoordig in het Roeselaarse straatbeeld en via de online stadkanalen. Via de portaalsite www.klimaatswitch.be van stad Roeselare konden alle inwoners een raamposter creëren met hun persoonlijk groen initiatief. Veel van die raamposters kleuren vandaag nog steeds de straten van Roeselare. Het is immers een leuke manier om buren en vrienden warm te maken voor meer groen in de stad. Via foto’s en boodschappen op sociale media kregen deze initiatieven nog meer zichtbaarheid, zodat ze ook nog meer bewoners konden inspireren.

Het persmoment liet Gutzandglory plaatsvinden in een groene school. Zo betrok het ook rechtstreeks de jonge generatie erbij, want uiteindelijk zijn zij het voor wie we het allemaal doen. Het bureau maakte trouwens ook een speciale schoolposter waarop kinderen hun groen initiatief/idee konden schrijven. Deze poster wordt nu als educatief materiaal ter beschikking gesteld van alle scholen van Roeselare.

Credits

Client: Stad Roeselare
Client contact: Nils Vanantwerpen, Pieter Vandenbroucke, Arne Demyttenaere, Merel Windels
Agency: Gutzandglory
Account Team: Frederik De Zutter, Delphine De Kegel
Strategy: Kris Lenaers
CD: Kris Lenaers
Creation: Johan De Witte, Jeroen Goossens
Design/UI: Lim Sijmons, Leo Van de Velde
Motion Design: Stef Deleurere 
Digital Strategy and Project Management: Nicolas Salamone