Haarwensen geeft kinderen haar terug

Crea / News

Vivianne & Yanti

De Nederlandse Stichting Haarwensen breidt uit naar België, zo meldt creatief directeur Dieter Vanhoof van Friendship. De lancering van Haarwensen op 9 februari 2017 gaat samen met de introductiecampagne Share Your Hair. In de campagne is te zien hoe twee haardonoren hun haar schenken aan twee meisjes die door ziekte of medische behandeling (zoals chemotherapie) kaal zijn geworden. De campagne is bedoeld om inwoners van België, maar ook kapperszaken en ziekenhuizen, te informeren over het bestaan van Haarwensen die kosteloos haarwerken schenkt aan kinderen.

Haarwensen is al 8 jaar actief in Nederland. Inmiddels hebben ze al meer dan 900 kinderen in Nederland voorzien van een gratis pruikje gemaakt van echt haar. Hier hebben de ouders niets voor moeten betalen. De kosten worden allemaal betaald uit donaties van de sponsoren. In het verleden hebben ze geregeld aanvragen voor pruikjes vanuit België ontvangen. Door de hoge kosten en geringe vergoeding van het ziekenfonds kunnen niet alle Belgische ouders een pruik voor hun zoon of dochter kopen. Haarwensen heeft dan ook als doel dat ook deze kindjes  een pruik krijgen, zodat zij zich niet alleen maar patiënt voelen, maar ook weer gewoon kind kunnen zijn.

Yvonne de Boer, oprichtster en voorzitter van Haarwensen Nederland, over de lancering: « Na het grote succes in Nederland, willen wij ook de kinderen in België een mooi kapsel geven. Met de Share Your Hair campagne hopen wij veel mensen te informeren over onze doelstelling en willen wij voor ieder kind een grenzeloos mooi haarwerk realiseren. Haarwerkers Annick de Jaeger, David Schroeven en Cathy van Gele vormen gezamenlijk het Belgische bestuur en hopen met hun vrijwillige inzet zoveel mogelijk kinderen blij te maken met een kosteloos haarwerk, gemaakt van echt haar. »

De hoofdrolspelers in de Share Your Hair-campagne zijn Ella-Louise (7), Vivian (17) en de twee haardonoren Yanti (18) en Colette (44). Ella-Louise is door de haarziekte alopecia (kaalhoofdigheid) gedeeltelijk kaal. Zij heeft deze ziekte al vanaf haar geboorte, waardoor ze anders is dan de rest van haar leeftijdsgenootjes. De inmiddels zeventienjarige Vivian krijgt door chemobehandelingen niet al haar haren terug. Inmiddels is zij genezen verklaard, maar de ziekte en de behandeling hebben hun sporen achtergelaten. De twee vrijwilligers Yanti en Colette lieten speciaal voor dit project maar liefst 30 centimeter van hun haren knippen. Dit is de lengte die minimaal nodig is om een pruik te maken. In de campagne zie je terug hoe zij symbolisch hun haren schenken aan Ella-Louise en Vivian.

De Share Your Hair-campagne is een initiatief van twee reclamemakers uit België en Nederland. Zij hebben zich vrijwillig aan het project en de stichting verbonden. De fotografie is van de hand van Frieke Janssens. De campagne is gesponsord door Keune Haircosmetics Belgium en Kao Belgium en zal landelijk worden uitgerold. De korte film en bijbehorende fotografie zullen onder andere online en op social media te zien zijn, maar ook in diverse kapperszaken in België. Stichting Roparun zorgt voor de financiering van de eerste 50 haarwerken voor de Belgische kinderen.

Credits
Photographer: Frieke Janssens
Assistent photographer: Tim Coppens
Client: Patricia Burggraaf, Haarwensen
Agency: Friendship
Creative: Dieter Vanhoof, Friendship
Creative: Cheriëtte Lagrouw, Dear Amsterdam
Executive Producer: Roxane Lemaire
Producers: Camille Cieters, Kim Kenis, Jaan Wouters
Post-production: Annelien Debusschere
Making of: Jose Huedo
Interviewer: Kris Vander Gracht
Models: Colette Notenboom, Yanti Vermeulen, Vivian Michailenko, Ella Louise Gerinckx
Styling: Marieke De Pauw, Liza Babylon
Make-up: Martena Duss
Hairdresser: Annick De Jaeger, Cathy Van Gele