Halfvol of halfleeg?

Communication / News

Hét woord dat deze zomer het vaakst in opiniestukken zal opduiken, is ongetwijfeld ‘post-corona’. Ook bij PUB, bijna dagelijks verschenen de afgelopen weken opiniestukken over de toekomst in PUBNews. Vaak zijn die meningen (deels of helemaal) tegenstrijdig. Niet erg, de botsing van meningen leidt vaak tot nieuwe inzichten, en er is niet één oplossing voor alle problemen. De vele initiatieven van cafés en winkels, federaties, uitgevers én overheidsinstellingen om lokaal te kopen, te consumeren of te adverteren, kunnen een deel van de oplossing zijn. Maar overdreven chauvinisme (vertaald in economisch protectionisme) is op termijn contraproductief.

Het is voor velen niet duidelijk of het glas halfleeg of halfvol is. Spoiler: dat komt op hetzelfde neer. In centiliter, niet in de emotionele beleving. Zuchten we bij de gedachte aan een tweede coronagolf? Of zien we kansen om via creatieve diensten, producten en/of marketing in te spelen op Het Nieuwe Normaal? Disruptie is niet het alleenrecht van nerds uit Silicon Valley, dat maken de vele voorbeelden van retailers, event- en creatieve bureaus en start-ups duidelijk.

Het Nieuwe Normaal hoeft niet te betekenen dat de zogenoemde globalisering een halt dient te worden geroepen. Al gaan we wellicht naar een economie die lokaal en globaal écht en duurzaam aan elkaar koppelt. En de communicatie? Ook die zal zich moeten aanpassen. Zinvoller, met meer aandacht voor de mens – u lacht toch ook vaak met de ‘customer centric approach’ van bedrijven die in de praktijk vaak nauwelijks meer is dan een spel van holle woorden en dure slogans? We moeten ons geen illusies maken: deze coronacrisis is een kantelpunt, met veel 'business as usual', maar ook met 'never seen before'.

Wim De Mont

Wim De Mont, head of content @PUB