Hamlet is big in China voor Nike

Communication / Crea / News

nikeHet Belgische reclamefilmproductiehuis HAMLET verzorgde de productie van de grootste Nike-spot ooit gelanceerd in China voor de promotie van de voetbalsport. Naar aanleiding van de wereldbeker in Rusland wilden de Chinezen de wereld laten voelen dat ze zich klaarstomen om een prominente rol te spelen op de internationale voetbalscene. Brussels productiehuis HAMLET werkte in opdracht van het reclamebureau Wieden+Kennedy Shanghai, het Chinese kantoor van het gelijknamige Amerikaanse bureau dat sinds haar oprichting de communicatiepartner is van Nike.
nikeDe spot voor Nike Football is 90 seconden lang en werd geregisseerd door de Engelse regisseur Ian Pons Jewell. In de spot, die zich afspeelt in de toekomst, zien we hoe Chinese voetballers meedraaien op het allerhoogste niveau. Europese ploegen lijven de Chinese spelers gretig in en het Chinese nationale elftal is de schrik van de traditioneel sterke voetballanden uit Europa en de rest van de wereld. Eén van de hoogtepunten van de spot is de loting van de Chinese ploeg tegen Engeland wat resulteert in een golf van tranen bij de Engelsen wat op zijn beurt dan weer zorgt voor een piek in de zakdoekenverkoop, zakdoeken ‘made in China’ uiteraard. Dat de Chinezen zo de draak steken met zichzelf is behoorlijk uitzonderlijk voor een land waar zelfspot niet evident is.
nikeDe spot werd tijdens de finale-week van het WK gelanceerd en genereerde op 5 dagen tijd meer dan 170 miljoen views wat niet enkel de meest bekeken Nike-spot ooit is in China, maar bovendien de meest bekeken Nike-spot online wereldwijd. De film wordt eveneens verspreid via Chinese televisienetwerken en de grootste Chinese krant nam de spot over op zijn sociale netwerken.