Hannibal danst tegen muco
Op 17 november start de Europese Mucoweek. Naar aanleiding daarvan lanceert de Belgische Mucovereniging naar jaarlijkse gewoonte een nationale campagne om aandacht te vragen voor de ziekte. De campagne werd gemaakt door reclamebureau Hannibal en Clementine Video Productions, in samenwerking met de Belgische Mucovereniging.
Mucoviscidose, kortweg muco, is een aangeboren, levensbedreigende, en tot nog toe ongeneeslijke ziekte waar zo’n 1.319 Belgen aan lijden. Door een gendefect hebben mucopatiënten last van abnormaal taai slijm. Dat slijm hoopt zich op in de longen waardoor er na verloop van tijd permanente longschade kan optreden. In sommige gevallen is er een longtransplantatie nodig. Hoewel muco zich hoofdzakelijk in de longen manifesteert, heeft de ziekte ook een impact op het volledige lichaam, bijvoorbeeld op de lever, pancreas en darmen.
Om de aandacht te vestigen op de problematiek en om geld in te zamelen voor wetenschappelijk onderzoek, lanceert de Mucovereniging tijdens de Mucoweek, die van 17 tot 24 november loopt, een campagnevideo. Daarin dansen Clara, Robbe, Jax en Ine − allen zelf mucopatiënt − op hun kleurrijke muco socks, die speciaal voor de actie werden ontworpen.
Ine Hendrikx, één van de dansende patiënten in het filmpje, roept op om de dansschoenen aan te trekken: “Hopelijk kunnen we de kracht van sociale media gebruiken om de aandacht te vestigen op muco. Hoe meer mensen zich wagen aan de muco move en hun danskunsten delen op sociale media, hoe meer belangstelling we creëren. Bovendien worden er ook leuke sokken verkocht. Ik zou het geweldig vinden om binnenkort overal een paar vrolijke mucokousen uit schoenen te zien piepen!”
Stefan Joris, directeur van de Mucovereniging, benadrukt dat geld voor wetenschappelijk onderzoek broodnodig is: “Muco is niet alleen een zeldzame, maar ook een erg dure ziekte. Onze kennis over mucoviscidose wordt elke dag beter, maar jammer genoeg blijft muco tot op heden ongeneeslijk. Met onze sokkenverkoop steunen we het onderzoek naar muco in de hoop dat dit op een dag zal veranderen.”
Het filmpje is ook terug te vinden op de campagnewebsite. Zelf meedoen aan de muco move kan door uw video te delen op sociale media met de hashtags #mucomove en #mucosocks. De muco socks zijn eveneens te koop op de website voor 10 euro per paar.
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]
ACCOUNT EXECUTIVE - LIQUID BRUGGE
We zijn op zoek naar een account executive om ons commerciële team te […]
Account Manager bij AdSomeNoise
Got the commercial and social spark that ignites opportunities and warms up clients? […]