Hannibal en Light for the World België vragen aandacht voor blinden en slechtzienden wereldwijd

Crea / News

Vandaag, niet toevallig op de Dag van het Zicht, vraagt Light for the World België, een erkende ngo die vermijdbare vormen van blindheid in Afrika bestrijdt, aandacht voor de meer dan 25 miljoen slechtzienden en blinden in Sub-Sahara-Afrika. Oogzorg is lang niet overal zo toegankelijk als in België. In Congo, Tanzania en Rwanda leeft 1 op de 10 inwoners met een visuele beperking, terwijl dat bij 90% van hen vermeden had kunnen worden. Light for the World België zet zich al meer dan 25 jaar in om vermijdbare vormen van blindheid in die landen te bestrijden.

Dit jaar doen ze dat via de campagne Ongezien Afrika. “We genieten jaarlijks met heel wat Belgische toeristen van de natuurpracht in Afrika, maar wat als die voor de inwoners zelf continu wazig of zelfs onzichtbaar is?” vraagt Erwin Telemans van Light for the World zich af. Om aandacht te vragen voor deze problematiek posten tientallen influencers, waaronder Eline De Munck en Dalilla Hermans vandaag wazige beelden op sociale media. De campagne werd uitgewerkt door creatief bureau Hannibal, Wavemakers stond in voor de PR en het influencerluik. 

Al 23 jaar staat de tweede donderdag van oktober in het teken van de Dag van het Zicht, een initiatief van de Wereldgezondheidsorganisatie en het Internationale Agentschap voor Preventie van Blindheid.

Maar liefst 90% van de mensen die lijden aan een oogaandoening of een vorm van blindheid, leeft in een laag inkomensland, waar oogzorg lang niet zo evident is als in België. In Tanzania bijvoorbeeld is er 1 oogarts op 800.000 inwoners. In België is dat er 1 op 10.000 inwoners. Los van de afstand die mensen daar moeten afleggen om oogzorg te kunnen krijgen, zorgen armoede, gebrek aan info en het taboe op een visuele beperking er vaak voor dat oogaandoeningen niet tijdig verzorgd worden en escaleren, mogelijks met (gedeeltelijke) blindheid tot gevolg.

“Die blindheid had in veel gevallen vermeden kunnen worden,” licht Erwin Telemans, CEO van Light for the World, toe. “Samen met lokale partners zet ons team zich in om vermijdbare vormen van blindheid in Sub-Sahara-Afrika te bestrijden op een duurzame manier. In eerste instantie door oogzorg kwalitatief en toegankelijk te maken op lange termijn, maar ook via educatie en preventie. Zo zorgen we er bijvoorbeeld voor opleidingen van oogartsen, richten we oogklinieken op en ondersteunen we die op administratief, logistiek en technisch vlak. We helpen hen vooral op weg om de problematiek in de toekomst zélf aan te pakken.”

Ongezien Afrika

Zag je ze al voorbijkomen op Instagram en Facebook, de wazige (profiel)foto’s van bekende Belgen en influencers? Ze maken deel uit van de bewustmakingscampagne van Light for the World België op de Dag van het Zicht. Dit jaar onder de noemer ‘Ongezien Afrika’. De ngo laat Belgen zo stilstaan bij de grote impact die een oogaandoening kan hebben. Het missen van de natuurpracht in de Sub-Sahara-landen is daar slechts een klein onderdeel van, maar staat wél symbool voor de gevolgen van blindheid. Nog té vaak krijgen oogpatiënten er te maken met sociale uitsluiting, krijgen ze minder onderwijskansen en geraken ze minder snel aan (aangepast) werk.

Teken de petitie en steun Light for the World

Ook jij kan eenvoudig een verschil maken door de petitie van Light for the World België online te ondertekenen. Met de verzamelde handtekeningen trekt de ngo komende maand richting Caroline Gennez, de Minister van Ontwikkelingssamenwerking, om daar bijkomende werkingsmiddelen te vragen. Door zelf een wazige foto te posten, ondersteun je de campagne uiteraard ook.