Met het oog op de nakende Equal Pay Day, 13 maart 2016, werkte reclamebureau Hannibal een stevige bewustmakingscampagne uit. Het doel: aandacht vragen voor het feit dat vrouwen in België nog altijd een vijfde minder verdienen dan mannen.
Zij-kant, ondersteund door ABVV, koos Hannibal als partner om dit actuele thema extra onder de aandacht te brengen. Onder het motto “Kreeg de loonkloof maar evenveel aandacht” werkte Hannibal een opmerkelijke en niet mis te verstane campagne uit. Opmerkelijk, omdat gekozen werd voor een beeld dat je niet meteen associeert met vrouwenrechten of vrouwenbeweging. Het beeld zoomt in op een diep gedecolleteerde, niet te herkennen dame. Haar pronte boezem trekt meteen je aandacht. De boodschap zet je meteen met de voeten op de grond. Boezems en décolletés trekken meteen de aandacht van de kijker, maar een boodschap als Equal Pay day krijgt nauwelijks gehoor. Maar geef de decolleté een prominente rol en de aandacht is wel verzekerd. Een ongemakkelijke waarheid, maar eentje die wel aankomt. Dit campagnebeeld werd verspreid als affiche, bierkaartjes, placemates, flyers en krijgt straks een opvallende plaats in het centrum van Brussel.
De campagne kreeg een vervolg in een opvallend filmpje: The history of cleavage. In deze spot zien we de geschiedenis van de kloof tussen de borsten van de vrouw, verteld door Chris Dusauchoit en geproduceerd door Denzzo en regisseur Eddie. Het verhaal zoomt in op de aandacht van de mens door de eeuwen heen voor de borsten van de vrouw. Die aandacht kwam er op natuurlijke wijze en bleef overeind tot vandaag. Op het einde volgt de boodschap. Wordt het niet tijd om ook die andere kloof evenveel aandacht te geven? De loonkloof wel te verstaan.
Credits
Client: Zij-kant / ABVV
Contact: Vera CLaes
Agency: Hannibal
Client Director: Kristof Carrein
Creation: Hannibal
Film Production Company: Denzzo
Director: Dagmar Duportail (Eddie)
Producer: Bea Catteeuw