Happiness en Marktplaats verkiezen tweedehandsspeelgoed

Crea / News

Marktplaats lanceert in Nederland een nieuwe feestdagencampagne die ouders inspireert om kinderen vaker tweedehandsspeelgoed cadeau te geven in plaats van nieuw. Happiness, dat ook de creatieve partner is voor Tweedehands in België, bedacht en ontwikkelde de campagne.

(Groot)ouders leven vaak in de veronderstelling dat ze kinderen alleen blij kunnen maken met een nieuw cadeau tijdens de feestdagen. "Kijk eens naar tweedehandsspeelgoed door de ogen van een kind" is de campagneboodschap. Het maakt voor kinderen geen verschil, maar voor het milieu, de portemonnee en de wereld des te meer. De campagne gaat live met onder andere een televisiespot op nationale televisiezenders.

Met de nieuwe campagne speelt het handelsplatform in op de maatschappelijke discussie rond (massa)consumptiegedrag en het belang van hergebruik van producten. Door de ogen te openen voor de waarde en betekenis van tweedehandsproducten wil Marktplaats bovendien het consumentenbewustzijn verder vergroten, op weg naar een meer circulaire economie. Het handelsplatform geeft daarmee opvolging aan haar feestdagencampagne van 2021 waarin zij voorspelde dat de keuze voor tweedehands in de komende jaren steeds normaler wordt.

“Je hoeft de wereld niet te veranderen om de wereld te veranderen. Soms moet je er alleen naar kijken door de ogen van een kind. Dat is wat we meegeven in deze campagne. (Groot)ouders willen het beste voor hun (klein)kind en zien tweedehands speelgoed nog vaak onnodig als een mindere optie. Uit eerder onderzoek en onze campagne blijkt dat kinderen dit heel anders zien. Voor hen is het leuk, avontuurlijk, doet het niet onder voor nieuw en is het nog lang niet uitgespeeld. Tweedehands speelgoed cadeau geven is net zo goed, of eigenlijk nog beter. Het loont dus om de zolder of kasten op te ruimen en speelgoed een tweede leven te geven. Of het verlanglijstje van je kind te bestuderen en eens op Marktplaats te kijken voor een tweedehandse variant. Zo maak je kinderen blij en doe je tegelijkertijd goed voor de wereld,” zegt Gregory Kukolj, CMO van Marktplaats.

De speelgoedtest is vastgelegd op een lange video en verwerkt in televisiespots van zestig en dertig seconden en verschillende online versies. De campagneboodschap wordt verder uitgedragen via social media, influencers, CRM en advertorials.

Credits

Project Title Through the eyes of a child
   
Client Marktplaats
Chief Marketing Officer Gregory Kukolj
Head of brand & Content Eveline Eberhardt
Brand Communications Manager Grietje Suijkerbuijk
   
Agency Happiness  / Higuita
Chief Exective Officer Karen Corrigan
Managing Director Hans Smets
Exective Creative Director Geoffrey Hanson
Creative Director Karien Bottez
Creative Director Niek Eijsbouts
Creative Team Gil Gauniaux, Thibault Castaing
Copywriter Jan Wicher Emmens, Ewoudt Boonstra
Strategic Director Daan de Raaf
Account Director Frederik Jonnaert
Account Executive Yente Janssen
   
Production Company Bo Polak Productions
Director  Tom Rijpert
Executive Producer  Bo Polak
Producer Anouk Knapen
Production Manager Djoeke Geijs
DOP Stephan Polman
Production Designer Jeroen Echter
Production soundmixer Dominic Happé
Styling Robin Burlage
Visagie Evalotte Oosterop
Casting Groen Casting
Editing Martijn Heijgelaar en Pim van der Pas
Music composer Jorrit Kleijnen en Jacob Meijer
Grading Joppo in de grot
Online  Robin Hancock
Sound Design Shark @ Haaifaaideluxe
Postproducers Marloes de Rijke en Vera Allerts