Happiness en VAD pakken drinkgewoonten aan

Crea / News

Begin februari? Traditioneel de start van Tournée Minérale, dit jaar al de vijfde editie. De campagne van De Druglijn roept iedereen op om in februari een maand geen alcohol te drinken. Ook dit jaar is Happiness het bureau achter de communicatie van Tournée Minérale. En deze speelt in op de verschillende gelegenheden om te drinken die hard ingeburgerd zijn in ons leven. Hoewel de horeca dicht blijft, zijn er meer gelegenheden om te drinken dan je zou denken. “Een deel van de mensen is thuis meer alcohol gaan drinken dan tevoren. Een maand pauze inlassen is de perfecte manier om te zorgen dat dat extra thuisdrinken geen blijvende gewoonte wordt," klinkt het bij De Druglijn. Via sociale media ondersteunt de campagne de deelnemers met herkenbare drinkgewoonten en een confronterende ‘augmented reality’-filter.

Toren van lege glazen

De AR-filter kan je terugvinden op Facebook en Instagram. Daar geef je eerst in hoeveel glazen alcohol je gemiddeld drinkt per week. De filter tovert daarna op jouw foto een virtuele toren van glazen tevoorschijn, die zichtbaar maakt hoeveel alcohol je tijdens de hele Tournée Minérale-periode niet zal drinken. Aan de hand van deze glazen toren zullen mensen op een speelse maar duidelijke manier stilstaan bij het feit dat ze misschien wel meer alcohol drinken dan ze denken. Zo worden ze op een positieve manier aangemoedigd om mee te doen aan Tournée Minérale. Lockdown of niet, ook deze editie rekenen de organisatoren op heel wat deelnemers die de verschillende gelegenheden om te drinken aan zich zullen laten passeren.

 

Credits:

Client: VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs)

Contacts: Ebe Daems, Jonathan Deleener

Agency: Happiness Brussels 
Executive Creative Management: Karen Corrigan
Chief Creative Officer: Geoffrey Hantson

Business Director: Pascal Kemajou

Creative Director: Philippe Fass

Creative Content Director: Kenny Vermeulen 

Strategic Director: Isabelle Koelman

Account Manager: Zoé Storme

Connectivity planner: Marine Vandenplas

Content Providers: Estée Janssens, Lien Sterkens

Concept Providers: Iris Nuyts, Simon Pyson

Graphic Designer: Lisa Leloux

Motion Designer: Karlien Huygels

Development: Bliss Interactive
Managing Director: Frederiek Pascal
Interactive Director: Dries Schaballie

Head of Project Management: Joni Allaert
Lead Developer: Thai Nguyen
Intern Developer: Tuan Phan