Happiness geeft huidkanker een stem

Crea / News

happinessStichting tegen Kanker en Happiness lanceren een radiocampagne tegen zonnebankgebruik, ingesproken door de stem die je hoort in de zonnebank. Wie recent nog een zonnebankcenter bezocht, weet dat bijna alle moderne zonnebanken uitgerust zijn met een voice guide: een vriendelijke, vrouwelijke stem die je begeleidt tijdens je zonnebanksessie. Stichting tegen Kanker ging op zoek naar de stem achter de Nederlandstalige voice over en kwam terecht bij Jolanda van Cooten, een stemactrice uit Nederland. De Stichting contacteerde Jolanda en overtuigde haar om haar stem te lenen aan een radiocampagne tégen zonnebankgebruik. In het spotje spoort Jolanda luisteraars persoonlijk aan om niet meer onder de zonnebank te gaan en waarschuwt ze hen voor het verhoogde risico op huidkanker.
Elke dag krijgen meer dan 100 Belgen te horen dat ze huidkanker hebben. Een van de voornaamste redenen is de zonnebank. Het zonnebankgebruik in België is hoog in vergelijking met andere Europese landen. Het Belgisch klimaat is niet bepaald gunstig. De winters kunnen koud en donker zijn, wat veel mensen naar de zonnebank doet trekken. Onderzoek van de Hoge Gezondheidsraad toont aant dat meer dan 1 miljoen Belgen tussen 15 en 65 jaar oud jaarlijks naar de zonnebank gaan. 62% van de zonnebankgebruikers hebben minstens 10 sessies per jaar, en 23% meer dan 20 sessies per jaar.
De timing van de campagne kan niet beter; zonnebankgebruik is het hoogst net voor de zomer. Veel mensen willen nog snel een kleurtje pakken voor ze op vakantie vetrekken, omdat ze er verkeerdelijk vanuit gaan dat een paar artificiële UV-sessies hen kan beschermen tegen verbranding.
Het doelpubliek van deze radiocampagne, zonnebankbezoekers, zullen zich niet alleen persoonlijk aangesproken voelen, maar kunnen simpelweg niet meer onder de zonnebank zonder herinnerd te worden aan de spot. Zodra ze de zonnebank aanzetten, zullen ze immers Jolanda’s stem horen. Elke keer opnieuw. Op bijna pavloviaanse wijze werkt deze campagne dus ook na z’n airtime. De radiospot werd gemaakt in samenwerking met het communicatiebureau Happiness en is vanaf vandaag te horen op Qmusic.

Credits:
Martine Ceuppens, Communication Manager Stichting tegen Kanker
Brigitte Boonen, Expert Skin Cancer Protection Stichting tegen Kanker
Steven De Bondt, PR Stichting tegen Kanker
Karen Corrigan, Executive Creative Management Happiness Brussels
Geoffrey Hantson, Chief Creative Officer Happiness Brussels
Philippe Fass, Creative Director Happiness Brussels
Barbara Dzikanowice, Creative/Creative Content Director Happiness Brussels
Katrien Bottez, Senior Creative Coach Happiness Brussels
Tine Van Hasselt, Account Manager Happiness Brussels
Wesley Roeland, Researcher Happiness Brussels
Remke Faber, Head of Motion Happiness Brussels
Matthias Vandenbosch, Motion Designer Happiness Brussels
Lisa Gadeyne, DOP Happiness Brussels
Sumi Arcos Mina, DOP Happiness Brussels
Bart Vande Maele, Agency Producer Happiness Brussels
Thierry Van Durme, Radio Director Sonicville
Jolanda van Cooten, Voice Actress