Happiness zaait anywhere geluk

Vertaalde artikels

Happiness 1

Geoffrey Hantson & Karen Corrigan


In februari voegde Happiness de naam Anywhere toe aan zijn naam. Waarom? Omdat soepelheid aan de orde van de dag is in een razendsnel veranderende wereld. Omdat het reclamebureau zich met zijn filiaal in Saigon ontpopt tot een micro-multinational. Omdat Happiness zichzelf niet volgens zijn ligging maar volgens zijn talenten wil definiëren - waar die ook aan de slag mogen zijn. Die filosofie wordt dra zichtbaar op de werkvloer.
Ons bezoek aan Happiness heeft plaats op een kantelmoment. Afgelopen september vierde het bureau zijn tiende verjaardag. Van die tien jaar heeft het adres van ontvangst aan de Braziliëstraat - aan de rand van het Ter Kamerenbos - er negen op de teller. De eengezinswoning was perfect voor de beginjaren, toen Happiness maar tien medewerkers in dienst had, maar wordt echt wel te krap voor 50 mensen! De teams zijn ingekwartierd in kantoren ter grootte van een kamer. De accounts van Nivea en Pimkie hebben hun tenten opgeslagen in een aangepaste garage. Het gebouw moet grondig opgefrist worden en het huurcontract loopt stilaan af... Het zijn evenveel redenen om nieuwe horizonten op te zoeken.
Happiness 2
Maar vóór alles heeft Karen Corrigan, medeoprichtster, CEO en strategic director van Happiness Anywhere, negen maanden geleden het gezelschap gekregen van twee toptalenten die meer dan bekend zijn in de sector. Chief creative officer Geoffrey Hantson en chief innovation officer Kris Hoet zijn allebei voortaan eveneens meerderheidsaandeelhouders van het bureau. De vernieuwing verdiende een verhuizing. Het managementtrio kwam daarom overeen om te verkassen naar... containers aan het kanaal van Vilvoorde! De 64 metalen ‘dozen’ deden tijdens een renovatie van een school in Rotterdam dienst als voorlopige klaslokalen. Een kraan heeft de containers op een terrein ter hoogte van het gebouw van Woestijnvis gestapeld. Geoffrey Hantson vertelt ons dat hun inrichting “in een spirit van recycling” zal onthuld worden in de loop van december. “We gingen op zoek naar een locatie in de geest van de geschiedenis en de genen van Happiness Anywhere. Als je 'Anywhere' bent, dan ben je mobiel, helemaal zoals de containers – die in de toekomst gemakkelijk verplaatst zouden kunnen worden.”

Allemaal 'UPMS'

Op dit ogenblik gaat het er bij wijze van spreken aan toe zoals in het heetst van de strijd. De grote vergaderzaal, waar de drie bureaubonzen gewoonlijk werken, is opgeëist voor een shooting van Record Bank. De drie begeven zich tussen de equipes om na te gaan of alles eraan toegaat met respect voor de waarden van het bureau. “Geoff, Kris en ik zijn er om iedereen te herinneren aan de grote guidelines,” zegt Karen Corrigan. “Wij geven de richting aan en schuiven onze visie naar voren. We houden ons niet langer bezig met de day-to-day. Die is in Brussel toevertrouwd aan Elke Janssens, de managing director die binnenkort CEO wordt, maar ook aan COO Pascal Kemajou en aan de creative directors Pieter Claeys en Philippe Fass – zonder head of connectivity Isabelle Koelman te vergeten. Bij Happiness Saigon rekenen we daarnaast op CEO Alan Cerutti en op creative director Paul Busschau. Al die mensen verdiepen zich in de projecten. Daardoor kunnen wij meer tijd en afstand nemen als het op ideeën aankomt.”
In de equipes zijn sommige medewerkers in team aan de slag. Andere werken alleen. “Wij verzamelen, ontbinden en stellen voortdurend onze werkequipes,” licht Karen Corrigan toe. “Dat concept vatten we samen in UPMS, voor 'Undefined Perpetually Mutating Specimens'. Het komt erop neer dat we constant onze comfortzones verlaten en onszelf voortdurend uitdagen.”
Happiness 3

Positieve connecties

Happiness 4

De 64 containers aan het kanaal van Vilvoorde


Het bureau vertaalde een ander stichtingsidee in... zijn eigen naam. Bij zijn start in 2005 werd de naam 'Corrigan' overwogen, maar uiteindelijk haalde Happiness het. Karen Corrigan legt uit: “Het mag misschien wat melig klinken, maar we willen echt geluk zaaien voor onze klanten. We ondernemen alles wat we doen in een geest van 'positive attitude', van optimisme, want ik denk dat we beter presteren als we gelukkig zijn. Die filosofie is zowat de economische hefboom van onze onderneming geworden.”
Noem Happiness eigenlijk ook geen reclamebureau: het omschrijft zichzelf als een 'creative connectivity agency': moedig en met lef om nieuwe zaken uit te proberen, en altijd op zoek naar verbindingspunten met het merk. Die punten bevinden zich over de hele weg van de customer journey, buiten de traditionele media. Geoffrey Hantson preciseert: “De creativiteit is cruciaal in alles wat we doen, zelfs als we gegevens verzamelen. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan adblockers: het is niet omdat de reclame extreem gecibleerd is, dat ze niet enerverend zou zijn! En niemand praat over reclame in de trant van 'Heb je die reclame gezien? Wat is ze toch goed gecibleerd!!' Dat is het verschil tussen de 'share of voice', die zich ooit uitsluitend baseerde op de media, en de 'share of choice', waarbij wij tegenwoordig als communicatiemensen afhangen van de welwillendheid en de goesting van het publiek om te delen.”
VRAAG & ANTWOORD
Hoeveel medewerkers?
50 in Brussel, 35 in Saigon
Grote klanten?
Toyota, Nivea, Record, Bank, Pimkie, 2dehands.be, Hansaplast, Stichting tegen Kanker, JIM Mobile, Steevie, etc.
Bedrijfswagens?
Natuurlijk allemaal van Toyota, hybride én in het wit, de kleur van het bureau, met 'n streepje goud.