Hart/d voor media?

Communication / News

Disclaimer: This is not your usual PUB-read. Dat moeten we toch even kwijt. Normaal leest u hier interviews met mensen uit de sector, maar voor een keer gooien we het over een andere boeg. We schrijven nog steeds ‘iets over media’, maar dan met gesprekspartners die u helemaal niet kent.

“Iets te lang in de zon gelegen deze zomer, die gasten van bij PUB,” horen we u denken. Dat kan, maar ongewoon en onvoorspelbaar blijven het leukst. We bevroegen daarom vier ‘gewone’ mensen met elk een ander profiel over hun mediaconsumptie. Welke boekjes liggen bij hen op de bovenste plank? Winnen de traditionele media het van het internet, of zijn online media en sociale netwerken ‘king’? Daisy Vandiest is 58 jaar en is al meer dan dertig jaar werkzaam in een optiek. Sinds 1968 baat ze Opticien Vandiest uit in het centrum van Sint-Genesius-Rode. “Dagelijks check ik Facebook en Instagram voor de zaak. Om te zien wat anderen posten of om de reacties op mijn eigen posts te lezen. En het is handig om te communiceren met jongeren en jongvolwassenen. Vijf jaar geleden kon dat nog niet in die mate, omdat er toen veel minder sociale media waren,” herinnert Daisy zich. “Daarbuiten kijk ik dagelijks naar het nieuws op televisie en heb ik een nieuwsapp op de gsm.” Hetzelfde krijgen we ongeveer te horen bij Joeri De Vries, 27 en bewaker bij een bekende bewakingsfirma. “De nieuwssites gebruik ik dagelijks, net als de app van de VRT. Online media zijn snel bereikbaar, bevatten het laatste nieuws én ik heb ze steeds op zak met mijn gsm. Vroeger volgde ik de actualiteit niet of nauwelijks, maar met mijn huidige job als bewaker is het belangrijk om continu op de hoogte te zijn...”

[...] Het volledige artikel leest u in PUB nr4 vanaf pagina 42.