Havas Brussels kondigde begin januari een reorganisatie van het management aan met de komst van Werner Van Reck – voorheen bij LDV United en These Days – als executive creative director, aan de zijde van managing director Ann Voorspoels. Wat zal dat in de praktijk betekenen? “Werner en Ann zullen samen de richting van het bureau bepalen en dan recht op doel afgaan in ons wereldwijde project #bettertogether,” aldus Christian de La Villehuchet, global chief integration officer van de Havas-groep, directeur van het Global Creative Council van Havas en CEO van de creatieve bureaus in België, bij de indiensttreding van Werner Van Reck.
Enig ongeduld is ons niet vreemd en we wilden enkele weken na de komst van Werner Van Reck ten kantore van Havas Village in Brussel al even polsen naar de slaagkansen van dit ambitieuze traject. Want het is geen geheim dat waarnemers Havas Brussels beschouwen als een wat ingeslapen prinses, als een bureau dat, al dan niet terecht, niet langer de hoogste creatieve waardering geniet, ondanks de voorgeschiedenis van het bureau – remember Garbarski Euro RSCG. En ondanks de grote klanten die het bureau nog altijd frequenteren, zoals Citroën, Peugeot, ING, Inno en sterke lokale merken als Delacre, Soubry en Jacqmotte. “We zijn ons bewust van die perceptie,” bekent Ann Voorspoels. “Dat is trouwens een van de redenen waarom we Werner in huis haalden, nadat bijvoorbeeld Jan Algoed head of digital werd.” En die minder zichtbare creatieve cultuur? “Die kan je maken,” zegt Werner Van Reck. “De mogelijkheden zijn er, dat zit in het DNA van dit bureau. Door de combinatie van talent en goodwill willen we een drive creëren bij alle medewerkers, ze moeten passie uitstralen voor de merken van onze klanten.”
Terug naar de essentie
Reclame verandert de wereld niet, reclame helpt bedrijven verkopen. “We moeten terug naar die roots, terug naar de essentie,” zegt Werner Van Reck. “En dat hier een Havas Village werd uitgebouwd, was een van de redenen die me 'ja' deden zeggen om naar hier te komen. Dat de creatieve kant van het bureau mee het management in wordt getrokken, speelde ook een grote rol. Zo kan ik mee de cultuur bepalen die nodig is voor klanten en medewerkers. En het is prettig om hier met jonge mensen om te gaan. Vroeger behield een creatief alle kennis bij zich, nu komt het erop aan passie en kennis te delen.”
Christian de la Villehuchet komt tussen andere meetings door even aanschuiven, om de veranderingen bij Havas Brussels in perspectief te plaatsen, en meer toelichting te geven bij dat #bettertogether-project. “Net als bij onze grootste en creatiefste bureaus van de groep, zoals BETC in Parijs en onze vestigingen in Chicago en Londen, wou ik ook in België een commerciële en creatieve tandem aan het hoofd van het bedrijf zetten,” zegt hij. Nu gebeurt dat ook in Berlijn. New York is de volgende in de rij. Dat er spanning tussen de commerciële en de creatieve kant kan komen, vindt Christian de la Villehuchet zelfs positief: “want de beste efficiëntie is creatief.”
Stappenplan
De manier van werken bij Havas Brussel, binnen Havas Village, zal eveneens veranderen, geven Van Reck en Voorspoels aan. Het hele traject komt daarbij aan bod, van brand design tot en met businesdoelen. “De vraag is hoe we al die disciplines samenkrijgen om een klassieke productie met nieuwe technologieën te combineren,” legt Werner Van Reck uit. “Dat is een stappenplan. Het doel is duidelijk, we bekijken hoe we daar geraken. En klanten staan daar zeker voor open, ook al zullen ze niet meteen allemaal van alle mogelijkheden gebruik maken.”
Dat betekent dat steviger wordt ingezet op de meaningfulness van merken, legt Ann Voorspoels uit, met creatie als de kern van het werk. Maar het gaat om het samen zoeken naar wat werkt, ook via vormgeving en design, meetinstrumenten enzovoort. “We willen scherper zijn, in teamverband willen we merken doen schitteren,” vat ze de nieuwe manier van werken samen. “Binnen Havas Village brengen we ook mensen samen om tot betere resultaten te komen, bijvoorbeeld voor social media en voor strategie. Het heeft geen zin dat Havas Brussels en Havas Media elk hun kennis daarin opbouwen zonder dat in huis te delen.” Dat huis telt anno 2018 trouwens 170 mensen, ongeveer gelijkmatig verdeeld over Havas Brussels en Havas Media. En nu Vivendi een groter deel van de aandelen van Havas in handen heeft, kan wellicht een toegang worden gecreëerd tot de content die daar internationaal aanwezig is, met entertainment en games.
Alert blijven
De voorbije jaren groeiden kleine creatieve bureaus uit tot soms geduchte concurrenten voor de grote bureaus. “Het gaat om kleine organisaties die sterk zijn gefocust,” beaamt Werner Van Reck. “Als groot bureau moet je het vertrouwen van klanten blijven winnen.” En die kleine bureaus leren bureaus als Havas om alert te blijven. Maar het creatieve plezier gaat daarbij zeker niet verloren. “We amuseren ons met serieuze zaken,” besluit Ann Voorspoels.