Havas-studie: hoop doet leven en media consumeren

Media / News / Research

We schuiven steeds meer op richting een corona-exit. Zouden het de laatste weken zijn in lockdown? In afwachting blijven we alvast naar hartelust media consumeren. Dat blijkt nog steeds uit de wekelijkse media-analyse van Havas Village rond de impact van het coronavirus op onze mediaconsumptie. Het document is het resultaat van een samenwerking van de strategische cel van Havas Media met die van Havas Worldwide, het creatief bureau binnen Havas Village. 

Tijdens de paasvakantie daalde het aantal artikelen en vermeldingen over het coronavirus in de pers aanzienlijk, maar de communicatie rond de exit-strategie stuwt dat aantal weer omhoog. Hoop doet ons duidelijk meer media consumeren.

Televisie, het nieuws en radio blijven de top drie vormen. Toch heeft iedereen zo zijn eigen gewoontes. Thuiswerkers zijn into magazines, merk- en retailsites en nieuwsmerken, terwijl de mensen die door deze omstandigheden deeltijds werkloos zijn meer naar de radio luisteren en naar de televisie kijken.

En ook iedere generatie heeft zo zijn voorkeuren. Jongvolwassenen trekken eerder naar sociale netwerken, terwijl Generation Y meer oog heeft voor Out of Home.

Natuurlijk doen we ook nog graag een beroep op onze favoriete non-food retailers. Vooral bol.com wordt als zinvol bestempeld gedurende deze crisis, gevolgd door Amazon en Decathlon. Die laatste zou u trouwens niet mogen verbazen, aangezien we met z’n allen weer massaal sporten.

Afsluiten doen we met een vleugje positiviteit: magazines blijven creatieve manieren zoeken om hun lezers te bereiken. Het initiatief van Flair kenden we al, maar ook Libelle deelt inspirerende content om onze moed hoog te houden.  

De volledige studie kan u hier inkijken.