Havas wil weten wie consument is

csa-log-4x4

Communication / News / People / Research

 

csa-logo-

Vorig jaar lanceerde Havas Media Group Belgium de nieuwe afdeling Arena Media. Nu zet Havas nog een stap verder. CSA, Consumer Science & Analytics, in Frankrijk al 40 jaar de referentie-instelling op het vlak van marketing- en opinieonderzoek, zet via Havas Media Group Belgium ook voet op Belgische bodem. Hugues Rey, CEO van Havas Media Group Belgium: "Met de activiteiten van CSA breidt Havas Media Group Belgium zijn aanbod uit en ontwikkelt het exclusieve oplossingen voor het in real time meten van de consumentenervaring. Deze unieke aanpak combineert onderzoek en data consulting."

Het aanbod van CSA België stelt een begeleidingsmodel voor op het raakvlak van onderzoek en data. Het is een onderzoeksinstelling, ondersteund door de ontplooiing van een eigen panel dat meer soepelheid en kansen biedt voor de teams van 'business intelligence'. En het is tezelfdertijd een data science-benadering die wordt gevoed door gegevens afkomstig van owned (1st party) en paid (3rd party). Deze data consulting-benadering gaat van audit en creatie van platforms voor data management, zoals het door de groep ontwikkelde Artemis Alliance, tot het gebruik van eigen CRM-tools zoals Quickslvr (een eigen systeem dat elke consument op alle devices en touchpoints herkent met het oog op real time personalisering van de ervaring). CSA werd onderdeel van Havas in oktober 2015.

Havas logo

Yves Wemers, strategy and development director, zal de integratie van het project binnen de verschillende entiteiten van Havas in goede banen leiden: "Dit project is van strategisch belang voor de groep en biedt onze klanten een hoge toegevoegde waarde. Het verhoogt immers de kennis over de consument en zijn traject via de onderlinge verbinding van onderzoeks- en digitale gegevens met het oog op een consistentere communicatie: opstelling van profielen, aankoopneiging,… Wij willen voorrang geven aan hoogwaardige doelgroepen dankzij bijvoorbeeld kruising van scorings".

CSA België, in start-upmodus met 7 getalenteerde medewerkers. Het onderzoeksgedeelte wordt toevertrouwd aan Bernard Scheray, die de functie van marketing & communication insights manager vervult. Hij is al meer dan 20 jaar actief in de media- en communicatiewereld, zowel aan de kant van de adverteerders (AB Inbev als media manager) als aan die van de bureaus (Mindshare als research & marketing director). Sinds 2014 leidde hij het departement Audience Measurement & Insights van GfK. Vanessa Sanctorum wordt aangesteld als marketing & communication insights account. Zj werkte bijna 10 jaar bij Sanoma in de afdeling Marketing & Research, waar zij voor de regie verscheidene strategische studies leidde. Daarna ging zij aan de slag bij TNS, waar zij tot 2014 consulente was voor de ontwikkeling van mediatools en -onderzoek.

De Data Science staat onder leiding van John Greca (Proximus, DigitasLBI, Mobistar, WPP) die veel ervaring heeft met analytics en consultancy. Hij wordt bijgestaan door Jessica Michotte, die verantwoordelijk is voor gegevensintegratie en visuele weergave, en door Sophie Alderweireldt, Customer Experience & Insights, die inzicht tracht te verwerven in het consumentengedrag binnen de consumer journey. Tot slot zal Nicolas Burny, burgerlijk ingenieur informatica en specialist ‘Machine Learning’, zijn visie op computer science inbrengen, waarbij hij automated-marketing zal toepassen op de communicatiewereld.

Virginie Wong, development director van CSA Worldwide: "Het is onze ambitie om in te spelen op de behoeften van onze klanten inzake wereldwijde en lokale problemen, via een internationaal netwerk van deskundigen op het vlak van Research en Data. Deze lancering in België vormt de eerste fase in de ontplooiing van CSA Worldwide."