Helan en FamousGrey maken psychisch lijden zichtbaar met AI

Op 10 oktober, de Internationale Dag van de Geestelijke Gezondheid, lanceert ziekenfonds Helan met FamousGrey een nieuwe campagne: ‘Zie Mijn Pijn’. Psychisch lijden is onzichtbaar en daardoor vaak onbegrepen. Daarom kregen drie mensen de kans om hun onzichtbare pijn voor het eerst zichtbaar te maken via artificiële intelligentie. Zodat hun omgeving écht kan zien en begrijpen hoe zij zich voelen.
Je kan niet zien of iemand aan een depressie, een angststoornis of een andere mentale aandoening lijdt. En net omdat die mentale pijn onzichtbaar is, heerst er nog veel onbegrip. Psychisch lijden is nochtans een reëel probleem: in een Sciensano-studie geeft 1 op 3 Belgen aan ‘zich psychisch niet goed te voelen’. 20 procent van de deelnemers benoemt die gevoelens als ‘depressief’ en 1 op de 10 Belgen lijdt ook effectief aan een psychische stoornis.
AI: technologie zonder emotie die de diepste emoties zichtbaar maakt
Vandaar dit initiatief om mentale pijn effectief zichtbaar te maken. In een gesprek met een psychologe beschreven drie mensen hoe hun pijn aanvoelt. De beschrijvingen werden vervolgens woord voor woord ingevoerd in de nieuwste AI-beeldgeneratoren. Die gebruiken artificiële intelligentie om op basis van elk woord een uniek beeld samen te stellen. De AI-logaritmen zijn onbevooroordeeld en hebben geen enkele voorkennis van die persoon of zijn psychisch lijden. Dat resulteerde in objectieve en erg beklijvende beelden van de deelnemers hun mentale pijn. Of hoe technologie zonder enige emotie eindelijk mensen hun diepste, onzichtbare emoties zichtbaar kunnen maken. Niet alleen de deelnemers zelf reageerden geëmotioneerd. Ook hun nabije omgeving kreeg een beter begrip van de pijn die hun vriend of familielid doormaakt.
De campagne bestaat uit online video’s, een website, cinemaspots en PR via social media.
Meer informatie, duiding en achtergrond vindt u op helan.be/ziemijnpijn.
CREDITS
Client: Helan
Client: Ariane Collard, Sarah Masschelein, Vanessa Raes, Lynn Pellens
Agency: FamousGrey
CEO: Francis Lippens
Executive Creative Director: Peter Ampe
Creative Director: Laurie Lacourt
Creative team: Jan Schoofs, Jonas Caluwé
Account Director: Olivia Naudts
Account Manager: Lies Bernaer
Account Executive: Silke Galle
Brand strategist: Aze Van Coillie
Head of Digital: Joachim François
Digital Strategist: Wies Dickens
Developer: Arno Van Biesen
RTV Producer: Sara De Grave
Production company: AKA De Mensen
Director: Eva Cools
DOP: Willem Jones
Executive producer: Eline Rousseau
Producer: Natalia Tjurina
Offline editor: Frederik Vandewalle
Post-production: FamousGrey Productions
Editor: Sven Vanhee, Gilles Desplanque
PR agency: Famous Relations
PR contact: Stephanie Van Bets, Astrid Jacobs, Zoë Cnaepkens
Media agency: Mindshare
Media contact: Tina Tribout
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]