Helan en FamousGrey maken psychisch lijden zichtbaar met AI

Crea / News

Op 10 oktober, de Internationale Dag van de Geestelijke Gezondheid, lanceert ziekenfonds Helan met FamousGrey een nieuwe campagne: ‘Zie Mijn Pijn’. Psychisch lijden is onzichtbaar en daardoor vaak onbegrepen. Daarom kregen drie mensen de kans om hun onzichtbare pijn voor het eerst zichtbaar te maken via artificiële intelligentie. Zodat hun omgeving écht kan zien en begrijpen hoe zij zich voelen.

Je kan niet zien of iemand aan een depressie, een angststoornis of een andere mentale aandoening lijdt. En net omdat die mentale pijn onzichtbaar is, heerst er nog veel onbegrip. Psychisch lijden is nochtans een reëel probleem: in een Sciensano-studie geeft 1 op 3 Belgen aan ‘zich psychisch niet goed te voelen’. 20 procent van de deelnemers benoemt die gevoelens als ‘depressief’ en 1 op de 10 Belgen lijdt ook effectief aan een psychische stoornis.

AI: technologie zonder emotie die de diepste emoties zichtbaar maakt

Vandaar dit initiatief om mentale pijn effectief zichtbaar te maken. In een gesprek met een psychologe beschreven drie mensen hoe hun pijn aanvoelt. De beschrijvingen werden vervolgens woord voor woord ingevoerd in de nieuwste AI-beeldgeneratoren. Die gebruiken artificiële intelligentie om op basis van elk woord een uniek beeld samen te stellen. De AI-logaritmen zijn onbevooroordeeld en hebben geen enkele voorkennis van die persoon of zijn psychisch lijden. Dat resulteerde in objectieve en erg beklijvende beelden van de deelnemers hun mentale pijn. Of hoe technologie zonder enige emotie eindelijk mensen hun diepste, onzichtbare emoties zichtbaar kunnen maken. Niet alleen de deelnemers zelf reageerden geëmotioneerd. Ook hun nabije omgeving kreeg een beter begrip van de pijn die hun vriend of familielid doormaakt.

De campagne bestaat uit online video’s, een website, cinemaspots en PR via social media.

Meer informatie, duiding en achtergrond vindt u op helan.be/ziemijnpijn.

CREDITS 

Client: Helan 
​​Client: Ariane Collard, Sarah Masschelein, Vanessa Raes, Lynn Pellens

Agency: FamousGrey 
​CEO: Francis Lippens
​Executive Creative Director: Peter Ampe
​Creative Director: Laurie Lacourt 
​​Creative team: Jan Schoofs, Jonas Caluwé
​Account Director: Olivia Naudts 
​Account Manager: Lies Bernaer 
​Account Executive: Silke Galle  
​Brand strategist: Aze Van Coillie
​Head of Digital: Joachim François
​Digital Strategist: Wies Dickens 
​Developer: Arno Van Biesen

 RTV Producer: Sara De Grave 
​Production company: AKA De Mensen 
​Director: Eva Cools
​​DOP: Willem Jones
​​Executive producer: Eline Rousseau
​​Producer: Natalia Tjurina 
​Offline editor: Frederik Vandewalle

Post-production: FamousGrey Productions 
​​Editor: Sven Vanhee, Gilles Desplanque

PR agency: Famous Relations
​PR contact: Stephanie Van Bets, Astrid Jacobs, Zoë Cnaepkens

Media agency: Mindshare
​Media contact: Tina Tribout