Helan is 'helemaal welzijn' door Duke & Grace

Crea / News

OZ Groep, Partena Ziekenfonds en al hun nevenactiviteiten gaan voortaan samen verder onder de nieuwe naam Helan. Met haar nieuwe slogan ‘helemaal welzijn’ wil de groep inzetten op méér dan gezondheidszorg alleen. Met oplossingen voor alle belangrijke levensmomenten heeft Helan één doel voor ogen: de levenskwaliteit van haar klanten verbeteren. Voor het uitwerken van de nieuwe positionering en het nieuwe merk deed het derde grootste ziekenfonds van Vlaanderen beroep op fullservicebureau Duke & Grace.

Om het merk vervolgens te positioneren in de Vlaamse markt en duidelijk te maken waar het voor staat, doet het ziekenfonds een beroep op FamousGrey. Het creatief bureau wordt de komende drie jaar de vaste communicatiepartner van het ziekenfonds, zoals PUB eerder al meldde.  

In oktober 2020 kondigden de onafhankelijke ziekenfondsen Partena en OZ hun fusie reeds aan in een gezamenlijk persbericht. De stapsgewijze fusie begon op 1 januari 2021 met de poets- en strijkhulp, gezinszorg en kinderopvangen en zal uiteindelijk voltrokken worden op 1 januari 2022 met de ziekenfondsen. Vorige week kondigden de ziekenfondsen aan dat ze dat zullen doen onder de naam Helan. “Helan is een nieuw begrip, ontstaan uit een samentrekking. Enerzijds is er ‘helen’, wat staat voor gezondheid en een uniek ‘geheel’ van geïntegreerde diensten. Anderzijds heb je ‘élan’, wat staat voor onze gedrevenheid, expertise en proactiviteit om samen te werken aan ieders gezondheid en welzijn,” zo licht Rik Selleslaghs, co-CEO van Helan, toe.

Voor het bedenken en uitwerken van een nieuwe positionering, merkverhaal, naam, tagline en visuele identiteit schakelden de ziekenfondsen de hulp in van Duke & Grace. Daarvoor gebruikte het fullservicebureau haar eigen methodologie, waarbij research, user interviews en intense cocreatie met de klant centraal stonden. “De grote uitdaging was: hoe schep je een glashelder merk en toekomstbeeld voor zo’n brede organisatie? Door zowel eindklanten als medewerkers te betrekken in het proces konden we de nodige aandacht besteden aan bepaalde gevoeligheden bij verschillende stakeholders én intern voldoende draagvlak creëren voor de samensmelting. Onze samenwerking verliep agile en bestond uit verschillende sprints, waardoor we heel snel konden bijsturen en itereren,” vertelt Pieter De Baets, creative strategist bij Duke & Grace.

“Onze slogan is ‘helemaal welzijn’, en dat klopt ook echt. Welzijn is namelijk méér dan gezondheid alleen. In onze groep bieden we een breed pakket van diensten aan: niet alleen een ziekenfonds, maar ook poets- en strijkhulp, kinderopvang, thuiszorg en kraamzorg, betaalbare tand- en hospitalisatieverzekeringen, een gezondheidsshop en vakantiekampen,” zegt Stefaan Lauwers, co-CEO van Helan. De groep maakt zich sterk dat ze daarmee oplossingen heeft voor alle belangrijke levensmomenten. “Want of je nu ziek of gezond bent, of iets daartussenin, je kan je levenskwaliteit aanzienlijk verbeteren met de diensten en producten van Helan.” En die kwaliteit in dienstverlening verwachten consumenten vandaag de dag steeds meer online. Bij het uitdenken van het nieuwe merk was het dan ook erg belangrijk om een digitale vertaalslag te kunnen maken naar onder andere de website. De website, die binnenkort gelanceerd wordt, en zijn user experience werden tot in de puntjes uitgewerkt door Duke & Grace.

Credits

Klant - Helan

Directeur Marketing & Customer Experience - Ariane Collard
Marktpositionering & woordvoerder - Sarah Masschelein
Branding - Vanessa Raes
Go-To-Market Ziekenfonds - Julie Van Pée
Go-To-Market Huishoudhulp - Floriane Coveliers

Agency - Duke & Grace

CEO - Bart De Waele
Managing Director - Linda Galle
Client Service Director - Thijs Dely
Strategist - Stijn Verhaeghe
Senior Creative Strategist - Pieter De Baets
Creative & copy - Janne Van Robays
Design Director - Martijn Leenaers
Visual Designer - Nathalie Leye
Motion Designer - Freek Heyman