Helft Belgen ondervindt stress van kerstinkopen

News / Research

(c) www.visitbrussels.be

(c) www.visitbrussels.be

De feestdagen komen eraan: voor velen de mooiste én de lekkerste tijd van het jaar, kijk maar naar de vele kerstmarkten, zoals die van Brussel (zie foto). Maar de voorbereidingen van het kerstdiner lopen niet altijd even ontspannen. Raymond van het Groenewoud wist het in de beginjaren van zijn carrière al: "Dit zijn weer de harde dagen. Kerstmis spreidt zijn walm uit."

Maaltijdboxaanbieder HelloFresh onderzocht onder 1.000 Belgen welke factoren het meeste stress opleveren tijdens de kerstinkopen. Enkele opvallende cijfers: meer dan tachtig procent vindt supermarkten rondom de feestdagen te druk. De helft ondervindt hierdoor stress van de jaarlijkse kerstboodschappen. En dat is niet alleen door overvolle supermarkten, maar ook omdat we met de planning van onze inkopen worstelen. Zo vindt 62% het lastig om hoeveelheden goed in te schatten, vergeet de helft altijd wel iets te kopen en heeft een derde moeite met het opstellen van het boodschappenlijstje. Opmerkelijk is dat bijna tachtig procent van de Belgen te veel koopt, wat ertoe leidt dat circa de helft van de Belgen eten weggooit na Kerst.

HelloFresh onderzocht ook de voornaamste oorzaken van stress tijdens de kerstboodschappen. Drukte aan de kassa en in de supermarkten veroorzaken de meeste zorgen, gevolgd door lege rekken.

  1. Wachtrijen aan de kassa (68%)
  2. Te veel klanten in de supermarkt (63%)
  3. Producten niet voorradig (50%)
  4. Overvolle parkeerplaats (48%)
  5. Onvindbare producten (39%)
  6. Te weinig personeel (20%)
  7. Beperkte openingstijden (15%)
  8. Ongeduldig of chagrijnig personeel (13%)
  9. Koopgedrag van anderen (overdreven veel) (8%)

 

HelloFresh 1Ondanks de verwachte drukte vlak voor de feestdagen, stelt bijna de helft de inkopen uit tot het laatste moment. Eenmaal in de supermarkt zou 15% ertoe in staat zijn om voor te dringen bij de kassa om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Anderen besparen zich de moeite en schuiven zelf liever aan bij andermans diner (33%), of besteden de kerstboodschappen geheel uit (35%). Vlamingen doen overigens vaker beroep op anderen dan Walen. Veertig procent van de Vlamingen besteedt de boodschappen aan een ander uit, ten opzichte van slechts een vierde van de Walen. Ook bijna 10% meer Vlamingen schuiven bij een ander aan (36%) dan in Wallonië (28%). Bij een derde van België is gourmet populair, waarvan voorstanders aangeven hier minder tijd mee kwijt te zijn.

 

Hoewel velen moedeloos worden van de kerstinkopen, beleeft de helft van de Belgen wel veel plezier aan het koken van het diner. Zij willen hun gasten graag verrassen met zelfgemaakte creaties (75%) en ervaren een gevoel van trots als hun kerstdiner goed is gelukt (73%). Een derde vindt het koken van het kerstmenu toch wel lastig, vaak omdat ze niet goed weten waar te beginnen. Zestig procent van de ondervraagden vervalt in recepten die zij eerder hebben gemaakt en de helft vindt het lastig om een menu samen te stellen dat ook geschikt is voor vegetariërs.

 

HelloFresh vroeg 1.000 Belgen ten slotte naar hun wensen om het kerstdiner minder stressvol te maken - zelf biedt HelloFresh Omhuishoudens drie soorten Kerstboxen en een gourmetbox tijdens de feestdagen aan. Een geslaagd kerstdiner koken staat hier met voorsprong op de eerste plaats, gevolgd door de wens om onbeperkt te kunnen genieten van culinaire hoogstandjes zonder aan te komen. Opvallend is dat een groot gedeelte graag ook een kerstbezoek zou willen afzeggen, maar dan wel zonder daarmee anderen teleur te stellen.

Over het onderzoek

Het onderzoek werd in opdracht van HelloFresh uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard. Aan het onderzoek namen meer dan 1.000 Belgen deel. Hierbij is rekening gehouden met een representatieve spreiding in geslacht, leeftijd (vanaf 18 jaar), gezinssituatie, arbeidsparticipatie en opleidingsniveau. Er is ook rekening gehouden met een representatieve spreiding aan respondenten afkomstig uit Vlaanderen en Wallonië.