Helft moeders wil geen cadeau voor Moederdag

Crea / News

SOS Kinderdorpen VillagesMeer dan de helft van de moeders ruilt een tastbaar cadeau voor Moederdag graag in voor een - kosteloos - gezinsmoment. Dat blijkt uit een onderzoek dat iVOX uitvoerde in opdracht van SOS Kinderdorpen. De internationale ngo roept daarom op om de moederdagcadeaus dit jaar te laten voor wat ze zijn en met de uitgespaarde centen een warme thuis te bieden aan kinderen die niet bij hun ouders opgroeien.SOS Kinderdorpen Villages Uit een bevraging bij 1.000 Belgen blijkt dat we gemiddeld 34,2 euro uitgeven aan een cadeau voor Moederdag. De enquête brengt ook een opvallende trend aan het licht: 54 procent van de moeders verkiest een moment met het gezin (een wandeling, picknick, ontbijt op bed, …) boven een tastbaar geschenk zoals bloemen of juwelen. SOS Kinderdorpen wilde in kaart brengen hoeveel geld mensen gemiddeld spenderen aan een moederdaggeschenk en welk type cadeau moeders verkiezen. Uit de enquête blijkt nog dat vooral de moeders in de leeftijdscategorie van 35 tot 54 jaar oud weinig belang hechten aan materiële appreciatie op Moederdag: 66,4 procent kiest voor gezellig samenzijn met haar gezin. Slechts 18,6 procent van de moeders geeft aan liever een tastbaar geschenk te krijgen. Pedagoog Hans Van Crombrugge is niet verbaasd over de resultaten. “Moeders krijgen graag erkenning via emotionele of symbolische geschenken, omdat die voor hen een sterkere bevestiging zijn van de relatie met hun kinderen dan een louter materieel cadeau.”SOS Kinderdorpen Villages

SOS Kinderdorpen zet zich als internationale ngo in voor kinderen zonder ouderlijke zorg en kinderen uit ‘risicovolle’ gezinnen. Daarbij gaat het over kinderen die om verschillende redenen niet bij hun ouders opgroeien of over kinderen waarvan de ouders niet tegemoetkomen aan de fundamentele fysieke en emotionele noden van hun kind. De organisatie wil de resultaten van dit nieuwe onderzoek aangrijpen om een oproep te doen voor Moederdag. “Wereldwijd groeit één op de tien kinderen op zonder de liefdevolle zorg van een mama of papa. Wij willen deze kinderen een warme thuis bieden, zodat ze zich beter kunnen ontplooien als volwassene. Iedereen die op 13 mei een warm en kosteloos gezinsmoment plant voor Moederdag en het uitgespaarde geld schenkt aan ons doel, helpt mee een gezonde omgeving te creëren voor deze kinderen,” zegt Hilde Boeykens, directrice van SOS Kinderdorpen.SOS Kinderdorpen Villages
Om zijn oproep kracht bij te zetten, lanceert SOS Kinderdorpen een webshop waarop je - voor Moederdag - een warm moment kan kopen in plaats van een fysiek cadeau. Onder meer actrices Gilda De Bal en Els Dottermans roepen hun kinderen in een videoboodschap op om dit jaar geen cadeau te kopen, maar gewoon een dagje samen iets te doen.