HelloFresh eerste CO2-neutrale maaltijdboxleverancier?

News / Sustainability

HelloFresh gaat 100% van de directe CO2-uitstoot van haar productie, levering aan klanten, kantoren en zakelijk reizen compenseren. Die enorme stap maakt deel uit van de groene energie- en CO2-reductiestrategie van het bedrijf. Dit maakt 's werelds grootste leverancier van maaltijdboxen naar eigen zeggen ook het eerste wereldwijde CO2-neutrale bedrijf gespecialiseerd in maaltijdboxen. HelloFresh werkt samen met Planetly, een klimaat-tech start-up uit Berlijn, die investeert in klimaatbeschermingsprojecten over de hele wereld. In 2020 zal dit initiatief naar verwachting meer dan 40.000 ton CO2 compenseren. 

Duurzaamheid is altijd een fundamenteel onderdeel geweest van de bedrijfsstrategie van HelloFresh. Dankzij haar innovatieve waardeketen elimineert HelloFresh voedselverspilling, één van de grootste bijdragers van de CO2-uitstoot van traditionele supermarkten. Daarboven lanceerde het bedrijf haar koolstofreductiestrategie om de uitstoot van CO2 te vermijden, te verminderen en uiteindelijk ook te compenseren. Samen met Planetly zal HelloFresh haar volledige directe CO2-uitstoot voor 2020 compenseren door te investeren in wereldwijde klimaatbeschermingsprojecten volgens de CCBS Gold Level-certificering. Voor de Belgische en Nederlandse markt werd een project uitgekozen net over de Nederlandse grens waarbij methaan – afkomstig vanuit de agro-varkensindustrie in Nederlands Limburg en Noord-Brabant – wordt gecompenseerd. "Terwijl we als bedrijf blijven groeien, breiden we ook onze acties en verbintenissen op het vlak van duurzaamheid verder uit. We maken er een prioriteit van om onze CO2-uitstoot voortdurend te evalueren en blijvend te verminderen. Ons CO2-compensatieprogramma is een nieuwe stap in het versterken van deze inspanningen. Ik ben erg blij met onze vooruitgang van de afgelopen maanden en jaren en fier op onze inspanningen die mensen een optie aanreiken om op een duurzame manier van voedsel te genieten," zegt Pauwel Wiertsema, CEO HelloFresh Benelux.

HelloFresh: CO2 neutraal-project voor de Belgische markt

"We geven momenteel prioriteit aan het beperken van de uitstoot die we rechtstreeks produceren. Onze sterk geoptimaliseerde productiefaciliteiten stoten aanzienlijk minder CO2 per euro omzet uit dan het geval is bij traditionele supermarkten, die duizenden winkels moeten koelen, verwarmen en verlichten," legt Thomas Stroo, COO HelloFresh Benelux, uit. "Bovendien leveren we onze maaltijdboxen zo efficiënt mogelijk af bij de klant, bijvoorbeeld door ze in logische combinaties te verzenden en het aantal kilometers te verminderen dankzij onze innovatieve transportplanningsoftware. Die zorgt er ook voor dat de busjes opmerkelijk voller geladen kunnen worden wat de uitstoot in de Benelux vermindert met 867 ton CO2 per jaar.