Hendrik Everaerts: "Mooi met een straf verhaal"

Awards / Crea / Design / News / People

Hendrik EveraertsDe jury Design van de Creative Belgium Awards 2019 kreeg Hendrik Everaerts, creative director in de designafdeling van TBWA\Belgium, als voorzitter. Een première, want jurylid (laat staan voorzitter) van een creatieve jury was Hendrik Everaerts nog niet. Maar hij had er zin in, een halfuurtje voor hij zijn debuut als juryvoorzitter maakte. Want hij ziet dat design steeds belangrijker wordt binnen de communicatie. En dat verheugt hem ten zeerste, of wat dacht u...
Wat verwacht u van deze jurydag? 
Hendrik Everaerts: "Ik verwacht dat het vooral een zoektocht wordt naar straffe verhalen in populaire en dus 'mass media' campagnes. Het werk moet natuurlijk mooi zijn, maar wat mij betreft mag er ook een straf verhaal aan vastzitten, binnen het gegeven van 'advertising'. En dan zijn er de diverse touchpoints, natuurlijk: doet het werk je iets, geloof je het,... Ik zal vanavond tevreden zijn als we met een goed buikgevoel buitenstappen, als we met een gerust geweten een pint kunnen gaan pakken..."
Is deze jury een 'dreamteam'?
"Ja, omdat het een goede combinatie is van echt pure profielen met meer hybride profielen. Ik verwacht veel van de discussies tussen mensen die meer vanuit de advertising komen en mensen die veeleer met graphic design bezig zijn. En als voorzitter wil ik vooral een coach-voorzitter zijn. Ik vind het belangrijk dat je gezamenlijk werk beoordeelt, jurywerk is echt iets dat je samen doet."
Waaraan merkt u dat design ernstiger wordt genomen binnen advertising?
"Steeds meer creative directors zien er de noodzaak van in, communicatie wordt er zoveel knapper en rijker van. Waarom heeft een bepaalde campagne stopping power? Vaak blijkt het om een combinatie van een goed idee én goed design te gaan. En dat geldt zelfs voor een zogenoemd 'stomme' promo-actie."
Waar staat België op het vlak van design? Spreken we internationaal een woordje mee?
"Als ik voor onszelf mag spreken: binnen het internationale netwerk van TBWA weten ze ons toch geregeld te vinden. Dus ja, ik denk dat we in België goed bezig zijn. "
Klopt de mening van sommige waarnemers dat er vanuit bureaus en adverteerders minder interesse is voor printdesign?
"Dat is volgens mij vooral perceptie. Er gaat zeker voldoende aandacht naar goed gemotiveerd design voor printmedia. En ook bureaus zelf blijven dat pushen."