Heren Loebas geeft Fair Card aan Fairtrade Belgium

Crea / News

Vorige week was het Week van de Fairtrade: het uitgelezen moment om acties in de kijker te zetten en nog meer aandacht te vragen voor eerlijke handel. Dit jaar legde Fairtrade Belgium de nadruk op social justice en hielpen ze Belgen de Fairtrader in zichzelf te ontdekken.

Het opzet van de campagne was eenvoudig: zet iemand, die zich inzet voor social justice en eerlijke handel, in de kijker door hen te bedanken met een Fair Card. De Fair Card kan je zien als de rode/gele kaart uit de voetbal. Echter, niet om bepaalde acties af te straffen, wel om bepaald gedrag, acties of initiatieven te belonen en te vieren.Op deze toegankelijke en speelse manier toonden we aan dat fairness in ons allemaal zit en dat het maar een kleine stap is om daar nog een stapje verder in te gaan.  In deze campagne legden we vooral de nadruk op het community-gevoel. Het creëren van een beweging waar mensen deel willen van uitmaken. Overal werd gebruik gemaakt van de hashtag #WeAreAllFairtraders, een hashtag die zeer activerend is én die tegelijkertijd toont fairness in ons allemaal zit”, zegt Stijn D’Hondt, creatief directeur van Heren Loebas.

De campagne verspreidde zich via heel wat verschillende kanalen. Er was natuurlijk de fysieke Fair Card die je iemand kon geven als blijk van erkenning. Je kon deze ook geven via social media, met behulp van filters voor je Instagram-stories en -posts. Voor partners van Fairtrade, zoals retailers, Fairtradegemeenten, en dergelijke werden ook social media templates uitgewerkt. Een campagnevideo die het principe van de Fair Card uitlegt, werd ook online verspreid. Aanvullend kon je op sommige plaatsen ook een selfie maken in de Fair Card spiegel en werden ook Fair Card Awards uitgereikt aan niemand minder dan Koningin Mathilde, Eliane Tillieux – voorzitter van De Kamer en minister Meryame Kitir. Één voor één werden zij zo in de bloemetjes gezet voor hun inzet voor social justice en zo mee te bouwen aan een betere wereld.

Credits

Client: Fairtrade Belgium, Nicolas Lambert, Douchka Van Olphen, Sara Vertongen, Augustin Ide

Agency: Heren Loebas

Creative Director: Stijn D’Hondt

Art director: Peter Van de Sijpe

PR: LVT pr

Video: Conci (Concerning Cinematography)