Heren Loebas herenigt vluchtelingen met familie

Crea / News

heren loebas UNHCRHeren Loebas, het creatieve bureau van Stijn D’Hondt en Peter Van de Sijpe, werd door UNHCR (Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties) geselecteerd om een informatieve campagne uit te werken die zich specifiek richt op vluchtelingen in België. Een intens project om vluchtelingen de mogelijkheid te geven herenigd te worden met hun familie.

Er werd zorgvuldig gezocht naar een gepaste manier om deze boodschap te visualiseren. Omwille van al het papierwerk dat deze procedure met zich meebrengt, werd er gekozen om een video te creëren met analoge stop-motion techniek. De video bevat maar liefst 2.808 shots, opgebouwd uit gevouwen en uitgesneden papier.

Het heeft 9 maanden gekost om dit project voor UNHCR te volbrengen. Toevallig of niet, is dit net even lang als de looptijd van de procedure voor vluchtelingen om herenigd te worden met hun familie. Op deze manier stelde Heren Loebas zich solidair op tegenover alle mensen die dit traject doorlopen. "Na tal van emotionele gesprekken met vluchtelingen en het grondig onder de loep nemen van de harde procedure, konden we alleen maar concluderen dat we dit project in handen wilden nemen, want families horen nu eenmaal samen. Er was een duidelijke nood aan een boodschap die eenvoudig te begrijpen, maar tegelijkertijd ook hoopvol is," zeggen Stijn en Peter van Heren Loebas.

De video is opgemaakt in zeven talen en daarnaast werd de campagne ondersteund door affiches en brochures, verspreid over verschillende opvangcentra in België.

Credits

Agency: Heren Loebas

Creative team: Stijn D’Hondt & Peter Van de Sijpe

Stop motion artist: Frederic Tilleman

Copywriter: Kosmonaut