Het davert in Luik 

Vertaalde artikels

In een poging om te voldoen aan de eisen van een publiek dat meer en meer openstaat voor nieuwe ervaringen, kreeg de Luikse evenementensector de afgelopen jaren een volledige make-over. Innovatie en nieuwe technologieën maken er nu integraal onderdeel van uit. Een draai van 360 graden voor sommige organisatoren die de stad nieuw leven willen inblazen. Gelukkig is het feestelijke gemoed van de Luikenaren intact gebleven. -  Marie Charette

Luik heeft haar publiek, dat gehecht is aan haar grondgebied en dol op uitstapjes is, altijd kunnen bekoren. Toch zijn sommige evenementenbureaus zich bewust geworden van de noodzaak om zichzelf heruit te vinden, dit door het aanpakken van specifieke segmenten. Het doel is duidelijk: zowel binnen- als buitenland overtuigen en de Belgische initiatieven laten resoneren in het buitenland. Gericht op ontmoetingen en de nieuwsgierigheid van het publiek, kiezen organisatoren vandaag voor evenementen waarmee bezoekers zich kunnen vereenzelvigen.   Een universum creëren  Volgens Jean-Yves Reumont, communicatie- en marketingverantwoordelijke voor festival Les Ardentes, moeten evenementenbureaus zich kunnen onderscheiden. “Mikken op niches is vandaag een noodzaak. Wij realiseerden ons dat we een andere richting uit moesten en in onze programmering moesten focussen op urban muziek, omdat we overladen waren in termen van aantrekkelijkheid. Drie jaar geleden zijn we dan ook van filosofie veranderd en zijn we gegaan voor een jonger doelpubliek, jongeren van 16 tot en met 25 jaar. Die keuze was erg lonend.” Tijdens zijn laatste twee edities bracht Les Ardentes maar liefst 100.000 personen samen, waarvan 25% Franstaligen. Oorspronkelijk was het een muziekfestival, maar vandaag biedt Les Ardentes ook activiteiten aan die voldoen aan de groeiende vraag van het publiek naar een complete en interactieve ervaring. “Een daarvan is het Wallifornia Park, een gamingzone waar we conferenties houden over nieuwe technologieën en een introductie geven tot graffiti.” Het project kwam er dankzij een samenwerkingsproject dat de naam Wallifornia Musik Tech draagt. Samen met het KIKK Festival en Théâtre de Liège werkt Les Ardentes ook samen met GOTORO, een organisatie die evenementen organiseert en ondernemerschap wil ontwikkelen en inspireren. Het sleutelwoord? Innovatie. Voorzitter en mede-oprichter Gérome Vanherf organiseerde zo al TEDx Liège, Hackathon en Start Up Weekend. Alomtegenwoordig in Luik en omgeving heeft de organisatie, die gemiddeld 40 evenementen per jaar organiseert, als doel om netwerken te creëren en ontmoetingen tussen ondernemers en industrie aan te moedigen. 

Netwerken en online communicatie, een recept dat loont

Naast festivalbezoekers wist Wallifornia Music Tech zo’n 500 professionals uit 27 landen naar Les Ardentes te lokken, waaronder Universal Music Group en Abbey Road Studios. Het doel was om nieuwe technologieën te promoten die de muziekindustrie helpen innoveren. Volgens Gérôme Vanherf moet het Belgische ecosysteem zich afstemmen op dat van de andere landen. “”Om dit te bereiken creëerden we een platform dat labels met elkaar in contact brengt. We moeten ons onderscheiden van Parijs, Londen of Berlijn omdat we kleiner zijn en focussen op het bereiken van niches en gepersonaliseerde content. Vandaar het idee om Wallifornia Music Tech op te richten, zo mikken we op een bepaald segment en kunnen onze industrie en onze evenementen ook buiten de grenzen schitteren.” De marketingdirecteur van Les Ardentes koppelt deze evolutie aan de komst van digitaal. “Met het digitale is alles op zijn kop gezet. Tegenwoordig gebruiken we 80% van de tijd sociale netwerken, naast de oude communicatiekanalen die we ook behouden hebben. Dit omdat we te maken hebben met millennials, zeg maar digital natives. Het creëren van een digitale marketingcampagne betekent jezelf heruitvinden. Daarom hebben we een community opgebouwd en zullen we die strategie ondersteunen, vooral dankzij de samenwerking met influencers en YouTubers zoals Donovan le Magicien, die dit jaar voor een echte toegevoegde waarde zorgde. Hij heeft de views van onze online berichten met honderd vermenigvuldigd. Momenteel gaat het in stijgende lijn en gaan we van een toevloed van 25.000 personen per dag naar 35.000 personen per dag.” Een folkore en een unieke sfeer 

Maar wie Luik zegt, zegt ook folkore. De Luikse sfeer is alvast goed bewaard gebleven dankzij de festiviteiten van 15 augustus, die elk jaar meer dan 100.000 personen verenigen. En het historische evenement trekt internationaal volk aan, zelfs al blijft het doelpubliek de inwoners van Luik en omstreken. Arnaud Bruyère, lid van de République libre d’Outre-Meuse en organisator van de festiviteiten van 15 augustus herinnert ons eraan dat dit de grootste gratis feesten van België zijn. “Gebruiken, tradities en eenvoud trekken nog altijd veel volk. We trekken vele bezoekers uit steden als Maastricht en Aken en ook Nederlandse en Vlaamse folkgroepen komen deelnemen aan de stoet. Er heerst een echte collectieve dynamiek in Luik! De handelaren hebben die dag hun handen vol en dat is goed voor de economie van de stad. En hoewel dat niet ons hoofddoel is, komt het ons evenement natuurlijk wel ten goede. De festiviteiten zijn een echte kracht.” Naast de steun van zowel openbare als privépartners rekent Luik ook op de associatie van lokale sprekers. Een belangrijke transformatie die deel uitmaakt van een bredere revolutie en waardoor Luik steeds meer een referentie in de sector kan worden.