Het e-book doet zijn intrede in uw contentstrategie

Media / Native / News

 

native ebookMarketingcontent als tekstueel tussendoortje... E-books hebben hun plaats in de contentstrategie van marketeers zeker verdiend. Niet overtuigd? Lees dan snel verder!

Vergeet lijvige romans voor lange vliegreizen of voor de vele uren luieren op het strand. Het e-book is een uitstekende marketingtool voor content van een gemiddelde lengte (12 tot 40 pagina’s) over een specifiek onderwerp. De content wordt opgesteld om het engagement van potentiële klanten in de hand te werken, en oogt niet alleen mooi, maar roept ook op tot actie.

Het e-book vormt dus het ideale tussendoortje voor een matige honger naar lectuur!

Meer te weten komen over het lezerspubliek

E-books brengen niet alleen informatie over aan de lezers, ze helpen ook gegevens te verzamelen over het doelpubliek. Met behulp van een ‘landing page’, speciaal ontworpen voor het genereren van commerciële contacten, komen we meer te weten over het lezerspubliek van de e-books.

Goede praktijken

Een van de beste tips bij het opstellen van e-books, bestaat erin het onderwerp duidelijk te omlijnen, zo stelt Business 2 Community in het artikel “5 Ways to Create an Engaging Ebook”. De recente publicatie “Comment créer un podcast en 15 étapes” (“Een geslaagde podcast in 15 stappen”) is daar het uitgelezen voorbeeld van. De tekst beperkt zich namelijk tot de essentie, gaat recht op zijn doel af en houdt een specifiek doelpubliek voor ogen.

De informatie verteerbaar houden

We stellen vast dat de meeste e-books weinig literaire ambities koesteren. De informatie moet immers zo verteerbaar mogelijk blijven voor het doelpubliek. Zo wordt vaak gebruikgemaakt van onder meer slides, lijstjes, afbeeldingen, infografieken en tabellen om de aandacht van de lezer vast te houden tot het einde. Dat is precies wat e-books van romans onderscheidt, en wat ze tot heuse marketingtools maakt met voldoende overtuigingskracht.

Afsluiten met een ‘call to action’

Een e-book heeft als doel de lezers te overhalen om iets te doen, of u hen nu vraagt een document te delen, u te volgen op de sociale netwerken of zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief. Zoals bij elke vorm van contentmarketing, is een ‘call to action’ dus de ideale afsluiter, ongeacht het gekozen medium.

En u? Hebt u al geprobeerd een e-book uit te brengen op uw internetplatforms?

---