Het einde voor influencers?

Marketing / Media / News

Waren vroeger filmsterren en bandleden nog onze grootste idolen, zijn tieners vandaag de dag in de ban van influencers als Julie Van den Steen, Vexx en Celine Dept. Toch is influencer marketing niet langer de heilige graal voor online succes. Uit onderzoek van Selligent Marketing Cloud onder 400 Belgische consumenten blijkt namelijk dat de hoogdagen van influencers achter ons lijken te liggen: bijna de helft van de respondenten (42%) haat het als influencers producten promoten op social media. Het overgrote deel van de ondervraagden (74%) gaf zelfs aan het afgelopen jaar niets te hebben gekocht naar aanleiding van een influencer’s post.

Een influencer in de hoofdrol van je onlinecampagne is dus geen garantie voor (verkoop)succes. Zo’n campagne kan absoluut een toegevoegde waarde zijn, maar het moet dan wel ingebed zijn in een groter geheel. De basis van je campagne ligt namelijk altijd in een ijzersterk verhaal dat specifiek is afgestemd op de persoonlijke wensen van je klant. Maar hoe doe je dat? Will Dongleur, regional sales director Benelux & Nordics bij Selligent Marketing Cloud geeft drie tip hoe je als merk online toch kunt opvallen.

Raak de juiste snaar met gepersonaliseerde content

Om online op te vallen moet je je als merk onderscheiden met gepersonaliseerde content. De meerderheid van de consumenten (51%) hecht namelijk waarde aan een gepersonaliseerde ervaring. Door gebruik te maken van data kun je daadwerkelijk meerwaarde leveren aan je klanten. Met behulp van tracking tags krijg je inzicht in het gedrag en de voorkeuren van anonieme bezoekers en geïdentificeerde klanten. Op die manier kun je doelgroepen bijhouden en segmenteren en op basis daarvan dynamische content creëren. Zo kun je aan duurzame klanten content bieden met de nadruk op voordelen voor het milieu, terwijl je bij koopjesjagers focust op de besparing die je hen kunt opleveren. Door je content te baseren op data weet je zeker dat je de juiste snaar raakt. En vergeet niet: meten is weten. Je moet je content dus continu blijven monitoren, analyseren en testen om je strategie te finetunen.

Zorg voor een brede kanalenmix

Het creëren van gepersonaliseerde content is de eerste stap naar succes. Realiseer je echter dat er meerdere wegen naar Rome leiden! Content voor social media maakt namelijk deel uit van een bredere kanalenmix. Niet alleen social media, maar ook e-mail, pushberichten en een website kunnen onderdeel zijn van je onlinestrategie. Bedenk voor elk kanaal wat voor soort content je wilt delen en houd rekening met de kenmerken van het medium. Zo is op Instagram beeld cruciaal, terwijl je op je website kunt uitblinken met een steengoed verhaal. Hoewel het ene onderwerp zich beter leent voor een blogpost en het andere voor een mailing, is het wel van belang dat alle kanalen naadloos op elkaar aansluiten. Op die manier bied je een consistente klantbeleving en maak je retargeting met tracking tags mogelijk op verschillende kanalen.

Push je content op verschillende manieren 

Wanneer je contentstrategie op alle gewenste kanalen staat als een huis, is het tijd om je content te pushen. Wanneer je beschikt over een goed klantenbestand kun je met behavioral retargeting reeds bekende klanten eenvoudig bereiken, maar daarnaast wil je ook een nieuw publiek aanspreken. Zorg daarom dat je content het delen waard is en motiveer je publiek dat te doen met behulp van social buttons en call-to-actions.

Denk ook na over relevante ambassadors voor je bedrijf. Influencers hebben dan wel aan invloed ingeboet, maar je kunt ook experts en werknemers vragen je content te delen. Daarbij kunnen micro-influencers een mooie kans bieden om je verhaal als een olievlek te verspreiden. Hun bereik is wellicht een stuk minder groot dan macro-influencers, maar van grote volgersaantallen zijn Belgische consumenten dan ook niet onder de indruk: meer dan de helft (54%) wordt niet beïnvloed door het aantal volgers op social media. Kleinere influencers hebben echter wel een persoonlijkere band met hun connecties en een meer betrokken netwerk. Daardoor kunnen ze mooie aandrijvers zijn van jouw verhaal!

Al met al is er dus meer nodig voor online succes dan een eenvoudige influencercampagne. Hoewel influencers je campagne kunnen ondersteunen met hun bereik, moet voor succes goede en persoonlijke content centraal staan. Je kunt tenslotte nog zoveel volgers hebben, zonder een goed verhaal kom je er niet.