Het was een moeilijk jaar voor de wereldwijde auto-industrie. Best Automotive Brand winnaar Volkswagen boekte echter grote successen met de verkoop van hun elektrische voertuigen. Wij blikten even terug op het afgelopen jaar.
Stijgende prijzen
2022 was uitdagend voor 's werelds grootste autofabrikanten, omdat verstoringen in de toeleveringsketen het moeilijk maakten om voldoende voertuigen te produceren om aan de grote vraag te voldoen. Door de groeiende kloof tussen vraag en aanbod stegen de prijzen van nieuwe auto's in een jaar tijd met 10% tot 25%. Deze situatie is te wijten aan de inflatie (energie, grondstoffen), maar dat is slechts een deel van de verklaring. Ook andere parameters tellen mee. Tekorten aan halfgeleiders en kabelbomen hebben de merken gedwongen hun gamma te herzien en minder rendabele modellen - vaak de kleinste - te schrappen. Bovendien wijzen de fabrikanten op de hoge kosten om auto's minder vervuilend te maken.
Volkswagen geeft toe dat de prijzen van sommige modellen meer zijn gestegen dan die van anderen. Dit is bijvoorbeeld het geval met de elektrische ID.4, die door hogere grondstofkosten (vooral lithium) een duurdere accu heeft.
Digitaal en elektrisch
De wereldwijde verkoop van het merk Volkswagen daalde in het jaar 2022 met 6,8%, wat in de huidige economie niet onverwacht is. Tegen deze achtergrond stegen de leveringen van elektrische voertuigen echter met 23,6%. Het overgrote deel van de elektrische voertuigen wordt verkocht aan B2B; slechts ongeveer 3% van de elektrische voertuigen wordt gekocht door particulieren.
De wereldwijde automobielsector is de grootste geldschieter voor digitale transformatie geworden en investeert bijna 230 miljard euro in zijn transformatie van verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen tegen 2030. Automakers hebben software nodig om nieuwe soorten voertuigen te ontwerpen en samen te werken met onderdelenleveranciers van het hoogste niveau, om de massale prestatie – en maatwerkeisen te waarborgen. De productie zal moeten overschakelen op nieuwe voertuigtypes zonder de productievolumes te schaden.
2023 wordt een uitdaging
Volkswagen verwacht dat 2023 opnieuw een volatiel en uitdagend jaar wordt als gevolg van aanhoudende knelpunten bij de levering van halfgeleiders. Het bedrijf verwacht niettemin een geleidelijke verbetering van de aanbodsituatie, waarbij de productie zich zal stabiliseren naarmate het jaar vordert. "We doen ons uiterste best om de levertijden voor onze klanten nog verder te verkorten en de hoge orderportefeuille zo snel mogelijk af te bouwen", zei bestuurslid Verkoop Labbé daarover in een recent interview.
DIENSTHOOFD ART DIRECTOR bij Stad Genk
Jobomschrijving Als Art Director heb je oog voor detail en zie je ook […]
EXPERT COMMUNICATIEADVISEUR bij Stad Genk
Jobomschrijving Als Expert Communicatieadviseur ben je het eerste aanspreekpunt voor alle marketing- en […]
ART DIRECTOR bij Choco
Als Art Director sta je voor sterke creatieve concepten en prachtige designs, online […]
Project Manager - Digital Producer bij Happiness
At Happiness Anywhere / BLISS, we are looking for new talent to strengthen […]