Het gaat niet alleen om geld

Crea / News

SantanderIn Spanje was dit een 'big thing' en deze film waarin Santander mensen wil doen beseffen dat niet alles om geld draait, mag er best zijn. Deze spot - in long format -  kreeg goud tijdens de voorbije Epica Awards, maar geen Grand Prix. Zoek een zachte zetel op en druk op de startknop. Over 18 minuten kunt u iets anders doen...

"BEYOND MONEY"

ENTRANT: MRM//McCann Madrid
CATEGORY: Online Campaigns – Consumer Services & Household Products
AWARD: Gold
ADVERTISER: Santander Bank
COUNTRY: Spain

 

En wat vinden we nu zelf van de voorbije Epica Awards? Een paar dingen vielen wel op. Zo zijn er steeds vaker films in lang formaat, in een enkel geval zelfs met een heuse filmpremière (zoals bovenstaande campagne voor Santander). Dat is vaak cinemareclame, maar is ook bedoeld voor een online leven. Aliens, grootouders, kinderen en katten doen het nog steeds goed, met wisselend succes. En te gemakkelijke successen worden afgestraft, je ziet steeds vaker reclame met een achterliggende, dieperliggende boodschap (die bv. inspeelt op actuele situaties/evoluties), zoals vluchtelingen, diversiteit enzovoort.

En voor de rest? Een Poolse reclame voor de verkoopsite allegro.pl was wel mooi, net als de ‘Timeless’-spot voor Lacoste en het bovenstaande ‘Beyond Money'. Zeker ook ‘Alien Key’, een ook al in Spanje gemaakte spot voor Ikea. El al houden we van hippe koffiebars, een Britse spot voor McDonald’s die lacht met hippe koffiebars? Moet kunnen! Knap was het gebruik van Instagram in een campagne voor het goede doel, 'Like My Addiction', en knap is ook het spelen met onze manier van kijken in ‘Evan', een spot die de preventie van wapengeweld aankaart. En meer een event of statement dan een advertentie, al is het eigenlijk een campagne voor een investeringsfonds: de 'Fearless Girl' die in Wall Street de bekende stier uitdaagt.

Belgische campagnes deden het goed tijdens de Epica Awards: tien nominaties, negen bekroningen! En dan hebben een paar gerenommeerde Belgische bureaus niet eens deelgenomen, anders was de ‘buit’ voor ons land zeker nog groter geweest. We misten enkele mooie Belgische campagnes. Tja, Belgische campagnes die in het buitenland worden bekroond zijn vaak humoristisch of emotioneel sterk, en tezelfdertijd ook erg intelligent. Campagnes met een twist, zeg maar. Die blijven vaak langer hangen. We mogen trots zijn op de creativiteit van Belgische reclamemakers. Adverteerders zouden nog vaker op pure creativiteit moeten spelen. Die staat impact niet in de weg, maar versterkt daarentegen de impact van een campagne. Maar, en dan hebben we het over de wereldwijze inzendingen: er waren dit jaar te weinig inzendingen in de printcategore. Het goud voor een campagne van Der Tagesspiegel toont nochtans aan dat je met één enkele prent een sterk beeld de wereld kunt insturen die bovendien heel duidelijk verwijst naar dat medium zelf. Vaak ben je na een dag vergeten voor welk merk een bepaalde advertentie of televisiespot reclame maakte, je herinnert je enkel nog het beeld. Met advertenties als die voor Der Tagesspiegel ga je dan niet snel vergeten. Ook een campagne tegen afval, bedacht door een bureau uit Namibië (!), blijft lang in het geheugen zitten. In beide gevallen alweer een mooie combinatie van creativiteit en impact.