Het gat in de (sociale) markt

Vertaalde artikels

Social Media / De Flair Fashion Tag applicatie won een gouden Facebook Studio Award

·        De Fashion Tag app heeft al meer dan 1500 volgers op Facebook
·        Combinatie van een goed idee, gericht op de juiste doelgroep en een goede look 'n feel
·        Flair toont zo hoe een succesvolle campagne in combinatie met Facebook uitstekende reclame is voor een bedrijf of organisatie
De Facebookapplicatie Flair Fasion Tag die ontwikkeld werd in samenwerking met reclamebureau Duval Guillaume Modem won een gouden Facebook Studio Award op de eerste editie van deze prijsuitreiking.

Samen met een jury van vakexperts bekroonde Facebook met deze awards initiatieven die op een innovatieve manier Facebook inzetten voor marketing- en communicatiedoeleinden. Onder die winnaars heeft de Flair-app op Facebook zelfs de meeste volgers en “likes”. Maar wat maakt deze applicatie zo uniek? Hoe komt het dat meer dan 700 mensen per maand deze applicatie gebruiken?
Creativiteit
De mogelijkheid om op Facebook niet enkel je vrienden te kunnen taggen, maar ook hun kleren en accessoires bleek voor vele vrouwen (en uiteraard sommige mannen) zeer populair. Dat het idee achter de Fashion Tag campagne een gouden inval was, is ondertussen wel duidelijk. Flair heeft mooi ingespeeld op de behoeften en interesses van de huidige vrouwenmaatschappij en met deze vernuftige applicatie een “gat in de sociale markt” gevonden. Zich vergelijken met andere vrouwen en kleding en tegelijkertijd over anderen kunnen oordelen, is wat vrouwen in het dagelijkse leven overal en altijd al doen en daar heeft Flair een potentiële online-uitbreiding in gezien. En niet zonder succes. Meer dan 1500 mensen zijn fan van de applicatie op Facebook, 700 gebruikers maandelijks en een hele boel reclame voor het magazine, de online Flairactiviteiten en Flair in het algemeen.

Spiegeltje spiegeltje aan de wand…
Ook werden de beste fashiontags  weergegeven in de Fashiontag gallerij op Facebook en de interessantste inzendingen gepubliceerd in het magazine van Flair. Daarmee brengen Flair en Duval Guillaume Modem de constante imaginaire wedstrijd waar het merendeel van vrouwen in hun hoofd aan meespeelt nog ietsje meer tot leven: “wie is de mooiste (of stijlvolste) van het land?”

Nog een aspect dat ongetwijfeld heeft bijgedragen tot het succes van de applicatie, is – op het elan van Flair voortgaand – het mooie uiterlijk ervan. De lay-out en grafische aspecten van de Facebookpagina zijn in een mooi design gegoten, het kleurgebruik is positief en doelgroepgericht en de gehele look ’n feel is enerzijds herkenbaar vanuit het magazine in de krantenwinkel, anderzijds heel erg innovatief voor sociale netwerken als Facebook.

Wat leverde het op?
Clo Willaerts, Business Unit Manager van Sanoma Magazines: "Buiten het meest voor de hand liggende (meer en meer actieve fans op Facebook), werden de leukste foto's van de app ook afgedrukt in het magazine. Op die manier werd de koppeling gemaakt tussen sociale media en het blad. De politiek van Flair tegenover social media is vooral om aanwezig en actief te zijn waar de doelgroep is; om die doelgroep via dialoog beter te leren kennen en om deze kennis te gebruiken om een nog betere inhoud en acties te kunnen aanbieden. Maar het gaat verder dan alleen "presence": enerzijds geeft het ons de gelegenheid om nog beter te leren wat de gemiddelde Flair-madam allemaal bezighoudt. We betrekken haar ook bij het merk, bv. door oproepen te lanceren wanneer we naar kandidaten voor een interview of fotosessie zoeken. Maar de Flair Facebook page is ook een ontmoetingsplaats voor Flair lezeressen. Natuurlijk loopt de inhoud min of meer gelijk met die van het blad en de site, maar uiteindelijk gaat het eerder om de dialoog met de doelgroep, dan om platte contentdistributie."

Het is zeker en vast een mooi voorbeeld van hoe een bedrijf op een zeer succesvolle manier gebruik kan maken van de sociale netwerksites om hun product of een bepaalde boodschap de wereld in te sturen. Flair doet dit als grootste vrouwenblad van België op een doordachte manier die perfect inspeelt op de huidige leefwereld van de gemiddelde Flairlezers.