Het goede doel, een zaak als een andere?

Communication / Media / News

Tim Dirven voor 11.11.11

Tim Dirven voor 11.11.11

Fondsenwerving is een vak apart en vraagt zo om een eigen specifieke aanpak. De juiste mix? “Een sterk strategisch inzicht en een serieuze dosis maatschappelijk engagement,” vertelt zelfstandig consulent fondsenwerving Ilja De Coster. Al ruim 15 jaar ondersteunt hij de fondsenwerving van diverse grote en kleine organisaties. Naast zijn werk als zelfstandig consulent werkt hij deeltijds voor Amnesty International en is hij lid van verschillende nationale en internationale verenigingen, zoals de Fundraisers Alliance Belgium en de European Fundraising Association. PUB sprak met hem. En ook met Peter Van Craenenbroeck, diensthoofd fondsenwerving bij 11.11.11. Om de kosten gedrukt te krijgen, werken veel reclamebureaus in ons land met een gereduceerd tarief, zegt die: “Er zijn veel bureaus die werken met een gereduceerd tarief. Dat kan op verschillende manieren. Werken tegen een gehalveerd uurtarief bijvoorbeeld, of op voorhand afspraken maken over het budget van de NGO. Volledig gratis werken zullen ze natuurlijk meestal niet, want je hebt als bureau al gauw een aantal vaste kosten waar je sowieso mee zit, zoals verplaatsingen, lay-out enzoverder.”

Voorts sprak PUB met Christine Rousseau van les Petit Riens, Eric Vanden Broeck van bureau The Manifest en Lieve Schreurs van Triodos.
Alle interviews lezen? Dat kan in PUB 3 van jaargang 2017.