"Het is 5 voor 12 voor creatieve bureaus"

Communication / News

Peter Vande GraveeleHet was een stevige klap voor Serviceplan Benelux toen het vorig jaar BMW als klant verloor, erkent CEO Peter Vande Graveele. Maar uitgeteld? Ho maar! Het bureau doet het nu met een twintigtal medewerkers minder, maar versterkte zich met medewerkers en klanten van Beejee. En inhoudelijk maakt het bureau een grote stap door de invoering van principes van holacracy, zo zegt Peter Vande Graveele in een interview aan PUB: "Het wegtrekken van BMW heeft ons gedwongen onszelf heruit te vinden."

Alpha Romeo

Over holocracy is al veel geschreven, maar kort door de bocht gaat het om de implementatie van self-managing teams. Gedaan met top-down structuren die de CEO verplichten om alles tot in alle details op te volgen. Zelfsturende teams sluiten bovendien naadloos aan bij de 'bollenstructuur' die Serviceplan Benelux uitbouwt. Serviceplan Benelux is een grote bol waarin diverse kleine, zelfsturende teams kleinere bollen ontwikkelen: Serviceplan Solutions, Mediascale, Mediaplus, Plan.net Media, Plan.net Campaigns & Contents en Gonzales. Met overlappende én met eigen projecten en klanten. Serviceplan Benelux wordt zo een ecosysteem waarnaar trouwens wel meer communicatiebedrijven evolueren (zie Cronos, Duval Union, Wijs/Mandelbrot,...).

Serviceplan Benelux kreeg dus een klap, maar vergeet niet dat het bureau op enkele jaren tijd van niets een grote speler werd. Nu transformeert het bureau naar een ecosysteem met een focus on metrics, met personalised & targetted ads op maat en plaats en tijd van de consument als ultiem doel. Van 'MadMen' naar 'MathMen' (metrics men). "Het is 5 voor 12 voor creatieve bureaus," zegt Peter Vande Graveele. "Wij integreren creativiteit, technologie en media binnen een holistisch ecosysteem. Het volstaat niet langer om mensen samen te brengen onder één dak en te hopen dat die dan samenwerken. De oude structuren beantwoorden niet langer aan de vraag van adverteerders, vandaar onze bollenstructuur en self-managing teams."

In de praktijk wordt het klassieke team van copywriter en art director vervangen door wisselende teams: die kunnen evengoed uit een webdesigner, een developer en een conceptueel creatief bestaan. Bureaus moeten zich nadrukkelijker in een consultingsysteem bewegen, door 'touchpoints' te creëren en daar vervolgens de businessproblematiek te vertalen, flexibel en via kortere schakels - vandaar de bollenstructuur. "En de accountmanagers van weleer worden veeleer consultants." Er komt straks zelfs een afzonderlijke bol Serviceplan Consulting, de voortzetting van de oude strategische cel. Serviceplan wil daarnaast ook co-working space aanbieden en denkt na over opleidingen voor digitale profielen.

Vande Graveele geeft het voorbeeld van Gonzales, dat evolueerde van videoproductiebedrijf naar motioncontent agency, via videoproductie én creatief werk. Het Antwerpse bureau is geïntegreerd in het 'Serviceplan full-service agency eco-system', maar is tezelfdertijd een zelfsturend agency op zich. Holacracy werd er al geïntroduceerd en op enkele weken tijd borrelden al veel meer initiatieven en ideeën op, door de grotere vrijheid én de grotere transparantie, ook op financieel vlak. Medewerkers worden zo meer businessgedreven. Vanuit Serviceplan Group in München werd overigens al met interesse gekeken naar de uitrol van die holacracy in België. Het kan de groep inspireren om dat ook in andere landen uit te rollen.

En de toekomst? "Wij willen groeien, organisch, via acquisitions & mergers én als incubator," geeft Vande Graveele nog mee. "We willen niet per se groeien in activiteiten, wel in people satisfaction. Dan komt groei vanzelf."