Het nieuwe Best Confectionery, Biscuits and Snacks Brand 2023: Côte d'Or

Best Brands / News / Research

Dit jaar introduceerden de Best Brands de nieuwe categorie ‘Best Confectionary and Snacks Brand’, met Côte d'Or, de vaste waarde in diverse Belgische huishoudens als verdiende winnaar in deze categorie. Ze haalden ook de derde plaats in de Best Brands overall score, met de hoogste attachment score van alle merken. Wij spraken over het succes van Côte d'Or met Caroline Baume, Marketing Director Chocolate, Gum & Candy Benelux bij Mondelez International.

Gefeliciteerd met jullie overwinning! Wat vind je ervan?
Ik ben natuurlijk erg trots - als marketeer heb ik de verantwoordelijkheid om Côte d'Or in België te leiden, de merkliefde die al erg sterk is te voeden en een leidende marktpositie te behouden. Een erkenning zoals de Best Brand Award, die rechtstreeks van de consumenten komt, is een erkenning dat we goed voor Côte d'Or hebben gezorgd en het merk sterker hebben gemaakt. Dit is alles waar we naar streven.

Côte d'Or heeft de op één na hoogste score op Share of Soul binnen de top 10 Best Brands van alle sectoren. Hoe verklaar je dit succes?
Dit is niet verrassend: Côte d'Or is al 140 jaar een lokaal juweel, absoluut toonaangevend in het land en verbonden met het leven van mensen op manieren die je je niet kunt voorstellen: Denk maar aan al die mensen die zich de geur van de Côte d'Or fabriek in Brussel-Zuid nog herinneren, aan al diegenen die het 1e recept van Dessert 58 tijdens de expo universelle hebben meegemaakt, aan al diegenen die met Kerstmis gedenkwaardige familietijden hebben doorgebracht met Côte d'Or bouchees op tafel, aan de miljoenen koffiemomenten met een mignonette Côte d'Or, om nog maar te zwijgen van generaties kinderen die een melktandje verloren aan een chokotoff...
Nee, absoluut niet verrassend!

Côte D'Or heeft de hoogste Attachment score van alle merken, dit betekent dat het een merk is waar consumenten zich aan hechten, wat denk je dat consumenten door de jaren heen aan jullie gebonden houden?
Zoals ik net al zei, Côte d'Or maakt volledig deel uit van het leven van de mensen, 70% van de Belgen heeft Côte d'Or in hun kast staan. De eerste reden van deze gehechtheid is dat de Belgen echte chocoladeliefhebbers zijn, meer dan 5 kg chocolade per jaar en per persoon, dus chocolademerken zijn top of mind. De tweede reden is dat de Belgen de Côte d'Or hebben uitgevonden en met de smaak ervan zijn opgegroeid. Vandaag herkent 70% van de Belgen de unieke smaak van Côte d'Or blind, tussen alle andere chocoladesmaken. Ik ben nog steeds verbaasd dat deze blinde herkenning zo sterk is. Ten derde hebben we met de jaren een zeer sterke portfolio gecreëerd die onze mentale beschikbaarheid kan vergroten: dezelfde unieke smaak maar gemaakt voor verschillende chocolademomenten. 

Waar kijk je het komende jaar het meest naar uit?
De ambitie is om ons merkdoel waar te maken: echte chocoladesmaak voor echte emoties. Concreet betekent dit dat we de beste producten, campagnes en bedrijfsresultaten willen blijven leveren, en vooral dat we het op de juiste manier doen. Er zitten veel fundamentele programma's in de pijplijn, van duurzaamheid tot pure equity.

Heeft Côte d'Or nog wortels in België?
Natuurlijk: België is het geboorteland van Côte d'Or en het kloppend hart van het merk. Het is ook een zeer belangrijk merk voor het bedrijf, en verreweg ons grootste in het land. Daarom werken honderden mensen rechtstreeks aan Côte d'Or, van ons hoofdkantoor in Mechelen tot onze fabriek in Herentals. We kunnen er trouwens trots op zijn dat Herentals de op één na grootste fabriek van Mondelez in Europa is, en enkele van de meest iconische Côte d'Or producten produceert, zoals onze Batons, of ook enkele van onze nieuwste innovaties zoals de Côte d'Or paaseitjes. Ten slotte, en zeker niet onbelangrijk, produceren we onze cacaomassa uitsluitend in België, wat ons een volledige controle van de kwaliteit en de variabiliteit van onze unieke Côte d'Or-smaak garandeert.   

Vertel ons meer over jullie 140ste verjaardag dit jaar.
Dit is nu de 5e generatie Belgen die geniet van de unieke smaak van Côte d'Or, 140 jaar lang delen we de smaak van echte chocolade en de honger naar echte emoties. Daarom zullen we deze unieke band vieren met een volledige nieuwe campagne (reeds in de ether) en memorabele evenementen en activaties die (hopen we) de liefde voor het merk zullen voeden en aanzetten tot conversaties. Enkele voorbeelden: we zullen het Atomium rood kleuren op 16 februari, we hebben een collectie collectors pack ontworpen op ons CLASSIC-assortiment, het eerste Côte d'Or-tablet ooit, met 14 ontwerpen die enkele unieke momenten van België als natie vieren. Ten slotte zullen we ook 140 gouden tickets op de markt brengen waarmee 140 mooie prijzen te winnen zijn. 

Wat zijn de engagementen van Côte d'Or op het vlak van duurzaamheid?
98% van de consumenten vindt dat merken de verantwoordelijkheid hebben om positieve veranderingen in de wereld teweeg te brengen. 

Côte d'Or draagt actief bij aan onze mondiale Mondelēz-verplichtingen op het gebied van koolstofuitstoot (50% koolstofvermindering in totaal tegen 2030, netto nul CO2-uitstoot tegen 2050), en vermindering van verpakkingsafval (ons plastic en papier zijn al 100% recycleerbaar, en we werken aan veel projecten om de komende maanden nog meer verpakkingen te verwijderen). 

Maar onze grootste ambitie houdt verband met COCOA LIFE: een programma dat 10 jaar geleden werd opgezet om de aanvoer van duurzamere cacao veilig te stellen en de diepere oorzaken van systemische problemen in de cacao aan te pakken (productiviteit van de boerderij en levensonderhoud van de boeren, ontwikkeling van de gemeenschap, kinderarbeid en ontbossing). We werken nu met meer dan 200.000 boeren in de wereld, en Côte d'Or is al 100% COCOA LIFE gecertificeerd en levert een levendige bijdrage aan het programma, vooral in Ghana en Ivoorkust. Dit programma ligt ons nauw aan het hart bij Côte d'Or omdat er nog veel te doen is, en we de schaal hebben om een impact te maken, daarom staan we allemaal te popelen om onze verantwoordelijkheid te nemen en een verschil te maken.

De consument wil voortdurend nieuwe en gezondere alternatieven kunnen kopen. Hoe hebben jullie zich aangepast aan deze gezonde trend?
Bewust snacken, functionele voeding, go local, biologisch, transparantie van processen en ingrediënten... Deze trends zijn niet nieuw en vertellen ons dat de gezondheids- en welzijnstrend blijvend is en een hygiënefactor wordt in onze categorie, en dat is goed nieuws! We hebben over het algemeen vooruitgang geboekt en besteden een aanzienlijk deel van onze investeringen en O&O-middelen aan meer activiteiten op dit gebied. In het geval van Côte d'Or zijn we heel actief geweest: we zijn een deel van het assortiment gaan omschakelen naar biologisch, we worden beschouwd als de beste in onze klasse op het gebied van portiecontrole en bieden Côte d'Or-smaak aan in verschillende bewuste porties zoals mignonettes of batons. Wij zijn ook zeer transparant over de samenstelling van onze producten, wat niet alleen een wettelijke verplichting is, maar ook een echte intentie van onze kant. Ook onze Côte d'Or tabletten zijn al 100% NO-NO-NO en we zullen tegen 2025 een nieuwe 'mindful snacking' etikettering op de verpakking implementeren die onze consumenten opnieuw moet helpen om bewust te kiezen.