Het nieuwe normaal voor verpakkingsdesign?

Communication / Design / News / Sustainability

PARTNER CONTENT - 

Trek nog eens goed je mondmasker aan en kijk hier eens naar!

Deze abnormale periode is hard bezig om ook de verpakkingsdesigntrends grondig te beïnvloeden. Geen excuses meer. De focus ligt nu nog sterker op het thema duurzaamheid en op de bezorgdheid omtrent de veiligheid van de consument. Nu ook de e-commerce piekt, is het een pertinente vraag of het verpakkingsdesign ook future-proof is als direct-to-consumermodel. Met andere woorden: die drie mega-ontwikkelingen veroorzaken een kleine aardverschuiving en leveren een grote bijdrage tot het vormgeven van de verpakking 'nieuwe norm”'

Als het over de toekomst van de verpakking, gaat is duurzaamheid helemaal niet nieuw. Deze trend was reeds lang voor de gezondheidscrisis een hot topic bij merken, retailers en designers. Maar duurzaamheid moet worden geherdefinieerd met grote aandacht voor hygiëne. De duurzaamheidsdoelen van de fmcg-producenten en retailers blijven vooralsnog dezelfde, waarbij ze hun verpakkingsportfolio voorzien van een hoge recycleerbaarheid. Toch moeten de materialen en de ontwerpvereisten van de nieuwe norm-verpakking heroverwogen worden. De pandemie heeft het consumentengedrag grondig overhoop gehaald. Al blijft de consument uitermate prijsgevoelig, de online aankopen zullen alleen maar toenemen en dat in alle mogelijke categorieën. Of de consument hierdoor ook loyaal blijft aan zijn vertrouwde merken, is maar de vraag. Het is met andere woorden hyper-belangrijk dat in tijden van social distancing 'close-contact-met-je-klant' hoog op de agenda blijft. Online kopen is als een relatie beginnen op Tinder en in functie van de verkregen aandacht swiped hij of zij je merk of product naar links of naar rechts.

We kunnen er eveneens van uitgaan dat de consumenten zich nog meer zullen richten op 'gezondheid' en 'hygiëne', wat hoge verwachtingen vereist van zowel het product als het ontwerp van de verpakking. De extreem grote vraag naar afhaalmaaltijden en diy-maaltijdboxen zorgde voor een remonte van de eenmalige verpakking. Anti-bacteriële materialen zouden de consument een veiliger gevoel kunnen geven, mocht het al duidelijk zijn dat deze door verschillende handen werd aangeraakt vooraleer het zijn eindbestemmeling heeft bereikt. Ook één van de redenen waarom consumenten opnieuw dicht-bij-huis willen gaan winkelen, geeft hen in elk geval een veiliger en comfortabel gevoel. Het voelt sterk aan als één op één shoppen, wat je bijna kan vergelijken als shoppen met een muisklik. Misschien biedt een touch-trackingsysteem wel soelaas voor de supermarkten, waarbij de verpakking aangeeft door middel van kleurindicaties of er een langdurig menselijk contact is geweest.

Covid-19 heeft intussen ook de nood aan e-commercebestendige verpakkingen versneld. Als zodanig moet de verpakking robuust genoeg zijn om in perfecte staat en toch ook met de juiste aha-erlebnis, bij de klant aan te komen. Wie als merk in zo’n situaties snel kan schakelen, kan heel wat nuttige boodschappen, zoals sensibilisering omtrent handhygiëne, in context brengen op de verpakking. Dat betekent dat velen de voorkeur zullen geven aan merken en producten die hen het volste vertrouwen geven. Mensen identificeren zich nog steeds graag met betekenisvolle merken en dat zegt ook dat ze die merken en producten visueel snel moeten kunnen scannen - zowel offline als online - vooraleer ze tot de aankoop overgaan. Als merk heb je ook verantwoordelijkheid ten opzichte van je klant en dat besef is er te weinig.

Hebben we nu nood aan meer of minder verpakking?  Die vraag blijft tot dusver niet opgelost. Misschien is de grootste verandering wel het feit dat we met het verpakkingsdesign de consument een gerust gevoel moeten geven. Als hygiëne voorop staat, zullen velen zich tot de verpakking wenden om dat gevoel van veiligheid te vinden. Dat moet echter zorgvuldig worden overwogen. Bewust afval tot een minimum herleiden betekent ook minimaliseren van verpakkingsmateriaal. Als de pandemie ons toch de andere kant op duwt, zal het ongetwijfeld een 100% duurzame richting moeten zijn.

Patrick De Grande, Creative farmer @ Quatre Mains, Branding & Packaging design.