HET PROBLEEM MET HET ‘PROBLEEM’

Communication / News

Community Marketing van Stephanie Duval en Nele Pieters, een uitgave van Pelckmans Pro, dient zich aan als een nieuwe, frisse kijk op marketing, schreven we eerder op pub.be.  Hieronder leest u wat de auteurs vinden van het probleem met ‘het probleem’.

Stephanie Duval & Nele-Pieters. Photocredit Gilles Draps

Stephanie Duval & Nele-Pieters. Photocredit Gilles Draps


De laatste maanden bereiken ons steeds meer berichten van grote multinationals die snoeien in budgetten voor de creatie van nieuwe campagnes. Zij begrijpen vandaag waarvoor Steve Jobs ons al 30 jaar geleden heeft proberen te waarschuwen: in onze overprikkelende wereld zal een boodschap niet zo snel opgepikt worden, laat staan uitgemolken geraken. Alleszins een heel stuk minder snel dan dat velen ons willen doen geloven. Door langer stil te staan bij wat de consument van je moet onthouden en beter te begrijpen hoe je deze consument kan bereiken, zal een sterke campagne een veel langere levensduur hebben en een grotere impact voor een lager budget. Dixit community marketing.
Anno 2018 zijn we er allemaal van doordrongen dat de klant centraal moet staan en de drijvende kracht is achter de volledige bedrijfsvoering. Velen vertalen dit door via marktonderzoek steeds opnieuw te onderzoeken wat de ‘problemen’ zijn waarmee hun potentiële consumenten geconfronteerd worden in de context van hun product of dienst, zodat deze inzichten als basis gebruikt kunnen worden. Het probleem is met andere woorden vaak het startpunt van een creatieve campagne of marketingplan. Het probleem met dit probleem is echter dat je je als bedrijf steeds opnieuw dreigt te moeten heruitvinden in functie van de grillen van weer een nieuwe consument. Met andere woorden: door sequentieel van probleem naar probleem, en van consument naar consument te hoppen, verandert je verhaal voortdurend en slaag je er niet in om een band op te bouwen met deze consument.
Daarom is ons boek dan ook vooral een pleidooi om te kiezen. Door één verhaal te vertellen en hiermee een echte band op te bouwen met de consument en een community van gelijkgezinden rondom hem, hoef je hen niet telkens opnieuw te overtuigen via weer een nieuwe campagne. Het voordeel hiervan is niet alleen dat je voortdurend mee evolueert zodat je mogelijke nieuwe problemen steeds een stapje voor kan blijven, je zal als bedrijf ook veel consistenter communiceren waardoor de kans dat de consument je boodschap zal herinneren veel groter wordt, en de campagne dus een pak effectiever.
Hoewel je tot nu toe waarschijnlijk heftig hebt meegeknikt bij het lezen van deze column blijkt deze methode in de realiteit vaker wel dan niet op weerwerk te stoten. Onze aanpak vraagt om stil te staan, keuzes te maken en vertrouwen te hebben in het resultaat. En laat dat nu net drie zaken zijn waar marketeers en bedrijfsleiders het vandaag ontzettend moeilijk mee hebben. We willen met z’n allen snelle resultaten halen door aan het grote publiek te laten zien dat we alles kunnen. En – toegegeven – op korte termijn zal deze aanpak waarschijnlijk een betere ROI opleveren. Het zijn echter de bedrijven die wél heel goed weten wie zij en hun klanten zijn, het lef hebben om consistent te blijven ondanks tegenslagen en vervolgens met voldoende creativiteit erin slagen relevant te blijven, die zullen ontdekken dat de langetermijn-ROI veel hoger is als je start vanuit de band met de consument in plaats van vanuit zijn problemen.
De creatie van een sterke campagne vereist met andere woorden een flinke portie lef en creativiteit. Alleen zien we nog te vaak dat deze eigenschappen in bureaus worden afgemeten aan blinkende awards voor flashy campagnes. Maar wil je de échte lefgozers in marketing vandaag ontdekken? Kijk dan naar diegenen die durven weerstaan aan de lokroep van quick fixes of kortetermijndenken, en die hun bedrijf radicaal durven te herorganiseren met het oog op een lange en gezonde toekomst, met andere woorden diegenen die durven teruggaan naar de kern van het verhaal.
Community Marketing