Het weekend kan voor kranten niet lang genoeg zijn

Media / News

Weekendkranten lijken niet meer zonder bijlagen te kunnen. Waar die aanvankelijk soms een vehikel leken te zijn voor advertenties die niet in de krant pasten, maken weekendmagazines nu onlosmakelijk deel uit van de uitgeefstrategie van kranten. Ze maken de papieren weekendeditie van kranten incontournable. 

De eerste weekendmagazines van kranten waren vaak tests, om na te gaan hoe lezers en adverteerders zouden reageren. De borelingen van weleer werden volwassen mediaproducten. PUB sprak met Wim Jansen, chief commercial officer DPG Media Advertising, Bart Bollen, products management lead Ads & Data, en Eva Bohez, business partner Sabato & Luxury bij Trustmedia, part of Mediafin, over heden en toekomst van die weekendmagazines. 

Welke rol spelen weekendmagazines in jullie aanbod voor lezers en adverteerders? 

Bart Bollen: “Extra bijlagen bij kranten spelen een cruciale rol bij het verankeren van de weekendpropositie. In het weekend hebben mensen meer vrije tijd. Kranten zijn erin geslaagd om dit weekendgebruiksmoment te claimen. Krantenmagazines hebben een lifestylepropositie. Terwijl kranten doorgaans een breder scala aan nieuws en informatie bieden, richten magazines zich vaak op specifieke interesses of doelgroepen. Een lifestylemagazine kan bijvoorbeeld gericht zijn op mode, beauty, gezondheid, reizen, interieurdecoratie en entertainment, en kranten belichten of benaderen die dingen toch op een andere manier. Krantenmagazines zijn iets meer upscale, iets mannelijker dan gewone magazines en meer gericht op hoger opgeleiden. 

[...]

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE