Een op de drie Vlamingen voelt zich niet veilig op de fiets, een op de twee vindt fietsen onveilig voor kinderen en een op de vijf fietsers was al eens betrokken bij een ongeval. Daarom roept HLN alle Vlamingen op om gevaarlijke fietspunten te melden en samen in kaart te brengen waar de fietsveiligheid beter kan.
Uit een onderzoek van iVOX bij 1000 Vlamingen blijkt dat Vlaanderen nog niet goed scoort op vlak van fietsveiligheid. “Vandaag is fietsen populairder dan ooit. Het is duurzaam, gezond en verbindend, maar het moet natuurlijk wel veilig kunnen”, zegt Brecht Decaestecker, hoofdredacteur van HLN. “Het onderzoek van iVOX geeft een duidelijk signaal. Daarom lanceren we VeloVeilig Vlaanderen, een grootschalige actie om het Vlaamse wegennet veiliger te maken.”
Andere fietsers waarschuwen
Fietsers kunnen van 9 tot 15 mei gevaarlijke fietspunten melden via de HLN-app. Zo waarschuwen ze andere fietsers en laten ze de lokale en Vlaamse overheid weten waar er nog werk is. De initiatiefnemers willen samen met de Vlaming een gedetailleerde VeloVeilig-kaart maken van Vlaanderen en van de verschillende gemeenten.
VeloVeilig Vlaanderen krijgt voluit steun van P&V Verzekeringsgroep. CEO Hilde Vernaillen: “Als geëngageerde verzekeraar die midden in de samenleving staat, zetten we vol overtuiging onze schouders onder de sensibiliseringscampagne VeloVeilig Vlaanderen. Een verzekeraar is er immers niet enkel voor zijn klanten wanneer ze pech hebben of na een ongeval. Het belang van een veilige fietsomgeving is essentieel om fietsen voor iedereen aangenamer te maken. De resultaten van de VeloVeilig-enquête tonen aan dat er wat veiligheid betreft nog heel wat werk aan de winkel is in de ogen van de Vlamingen.”
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]