Hoe 'binge' kijkt de Belg?

Media / News / Research

 

GfK-Belgium-bingewatching[5]56% van de Belgen binge-watcht ten minste één keer per maand, GenZ binge-watcht meer in vergelijking met oudere generaties: 8 op 10 binge-watcht maandelijks, 1 op 2 zelf wekelijks. En redenen om te binge-watchen zijn gelijk voor alle generaties: er tijd voor hebben, ervan genieten en up-to-date blijven. Nog interessant: terwijl streaming diensten, zoals Netflix, populair zijn bij jongere generaties, zijn TV-diensten (opnames, TV-on-demand, uitgesteld kijken) in het algemeen het meest populair (63% van de binge- wachters gebruikt TV diensten). En 4 op de 10 binge-watchers geven toe (een beetje) verslaafd te zijn; vrouwen geven dit vaker toe dan mannen. Dat alles blijkt uit een online survey gevoerd bij 2500 Belgische consumenten in augustus 2016 door GfK Belgium.

U had graag details? Wanneer iemand drie of meer afleveringen van een TV-show kijkt op één dag, wordt dit benoemd met de term “binge-watching”. Uit onderzoek blijkt dat 56% van de Belgische consumenten dit ten minste één keer per maand doet. 1 op 3 geeft zelfs aan dit wekelijks te doen. Het is geen verrassing te noemen dat vooral jongere generaties wel eens binge-watchen: 80% van ‘Gen Z’ (< 24 jaar) binge-watcht maandelijks, 1 op 2 wekelijks.

GfK vindt geen verschillen terug tussen mannen en vrouwen, al geven vrouwelijke binge-watchers (48%) vaker aan dat ze (een beetje) verslaafd zijn ten opzichte van mannen (37%). In Vlaanderen is binge-watching ten slotte iets minder populair (50% op maandelijkse basis) dan in Wallonië (64% op maandelijkse basis).

Er zijn verschillende redenen om te binge-watchen, zoals voorkomen dat iemand je vertelt wat er in een bepaalde aflevering gebeurt voordat je ze zelf gezien hebt (een fenomeen dat ook wel gekend is als “spoilers”). Dit kan vaker het geval zijn wanneer een volledig seizoen van een TV serie in één keer gelanceerd wordt, een tactiek die Netflix regelmatig toepast. Het onderzoek van GfK België toont aan dat er geen verschil is waarom verschillende generaties binge-watchen: “er de tijd voor hebben” is de belangrijkste reden (9 op 10 binge-watchers gaat hiermee akkoord). “Moeilijk kunnen stoppen omdat het leuk is” en “up to date blijven” met een show zijn de tweede en derde belangrijkste redenen.

Streaming services zoals Netflix ontwrichten het traditionele TV-landschap al een tijdje, maar toch merkt GfK dat diensten van traditionelere TV-aanbieders de voornaamste bron zijn geworden om te binge-watchen in België: 63% gebruikt TV-diensten zoals ‘on demand’, ‘uitgesteld kijken’ of opnames. Streaming services en downloaden zijn de op één na populairste methodes om te binge-watchen (elk 27%), slechts 15% van de Belgen geeft aan DVDs, videos of BluRays te huren of kopen. Wanneer men kijkt naar ‘Gen Z’, digital natives en de toekomst van de media industrie, ontdekken we echter een ander beeld: 6 op 10 jongeren onder 24 gebruikt streaming services zoals Netflix, en 1 op 2 geeft zelfs aan slechts zelden live of real-time televisie te kijken.

"Het is toch een kleine verrassing dat de helft van de Belgen maandelijks binge-watcht, terwijl we eerder dachten dat het enkel iets voor jongere generaties zou zijn," zegt Wim Mathues, Media & Entertainment lead at GfK Belgium. "Logischerwijze zien we wel dat het fenomeen bij de jongere generaties frequenter voorkomt. Hoewel streamingservices zoals Netflix zich het beste lenen tot binge-watching, merken we dat dit eigenlijk niet het populairste medium is. Opmerkelijk is hier het grote verschil met jongeren, waar streaming services wel de kroon spannen. Aangezien jongeren de toekomst zijn, zou het interessant zijn om te onderzoeken of zij zullen vasthouden aan Netflix en andere streamingservices naarmate ze ouder worden, of dat ze toch ook zullen terug grijpen naar meer klassieke methodes."