Zit u op sociale media omdat iedereen het doet? Omdat het modern oogt en anders wordt uitgelachen door uw kinderen of door de millennials die u het voorbije jaar aantrok? Of omdat er wel degelijk een return on investment is voor wat u businesswise op sociale media uitspookt? Dat was de insteek van de Breakfast Session die PUB en Belga News Agency op 20 november organiseerden. En die return on investment kan er wel degelijk zijn, zo maakte spreker Yves Baudechon duidelijk. Je moet dan wel de juiste stappen zetten om tot die return te komen, zegt hij als partner binnen Ogilvy & Social.Lab. Door op een slimme manier gepersonaliseerde boodschappen te sturen. Door fijntjes highlights te combineren met boodschappen die een continue onderlaag vormen. Met dynamische content, dus. Door de (vele) beschikbare data te analyseren en boodschappen bij te sturen. En je hoeft niet de schaalgrootte te hebben van Nespresso of Philips om de verschillende fases voor een geslaagde online campagne te onderscheiden, zorgvuldig te plannen en uit te werken. Want, dixit Baudechon, "social is het nieuwe massa-adverteren."
Een eye-opener voor de aanwezigen was ook het verschil tussen een televisiespotje en een online spot: de manier waarop consumenten daarnaar kijken (en die verwerken) is namelijk helemaal anders, ook al omdat uit onderzoek blijkt dat video's online (en steeds meer mobile) in 80% van de gevallen worden bekeken zonder geluid. En terwijl bij tv-spotjes de essentie vaak achteraan zit, wordt die essentie vaak best naar voren geschoven. Om maar duidelijk te malen dat deze hands-on sessie de aanwezigen met tal van interessante tips naar huis (of naar kantoor) deed gaan.
A propos: de volgende Breakfast Session, tevens de laatste van dit jaar, vindt plaats op 18 december en leert u kiezen tussen inbound marketing en native advertising.