Hoe fout is de informatie over uw bedrijf?

Logo goudengids.be

News / Research

goudengids.beOnderzoek van iVox in opdracht van goudengids.be toont aan dat bedrijven potentiële klanten recht in de armen van de concurrentie jagen. Belgen die online en mobiel bedrijfsinformatie zoeken, stuiten vaak op onvolledige en verouderde informatie. Hierdoor belanden ze vaak bij een andere dienstverlener of handelaar dan ze initieel in gedachten hadden. Ivox nam het onderzoek in december af bij 2.000 landgenoten.

Wat blijkt uit dit onderzoek? Zowat 98% van de respondenten zoekt openingsuren, 96% adressen en locaties op kaart. Twee op de drie zoeken deze informatie onderweg op, het vaakst met de smartphone (56%) en/of met GPS (54%). Drie op de vijf bezoeken een zaak nadat ze er online informatie over hebben gevonden. 98% zoekt die informatie op Google, 66% op goudengids.be, 60% op Facebook, 42% op openingsuren.be en 40% op 1207. De Belg zoekt vooral info over horeca (93%) en diensten (92%), en verder over kledingwinkels (88%), supermarkten (87%) en vrije beroepen (85%). Online stuiten negen op de tien Belgen op onvolledige en verouderde bedrijfsinformatie. Bijna vier op de vijf Belgen belanden wel eens op een website die buiten werking is.

Online platformen nemen vaak gegevens van fysieke winkels, dienstverleners of handelaars over zonder ze te verifiëren,” zegt Wim Vermeulen, marketing director bij goudengids.be. “Verouderde en onjuiste informatie verspreidt zich zo bijzonder snel op het web. Een online scan van 2000 Belgische bedrijven leert dat van de bedrijven die op één online platform aanwezig zijn, er 58% met foutieve bedrijfsgegevens staan. Van bedrijven die op drie platformen te vinden zijn, zijn dat er zelfs 99%. Het is onbegonnen werk om als ondernemer continu handmatig je gegevens op elk online platform te beheren. Nochtans jaagt die onjuiste informatie potentiële klanten in de armen van de concurrentie. Om die reden lanceert goudengids.be Presence Manager. Daarmee kan de KMO met één klik zijn profiel op meer dan 20 platformen zoals Google, Facebook, openingsuren.be, Garmin corrigeren, vervolledigen en updaten.”

Goudengids.be lanceert de nieuwe oplossing midden maart in exclusief partnership voor België met het Amerikaanse Yext, dat met meer dan 500.000 klanten wereldwijd de marktleider is op het vlak van ‘location data management’.