Hoe gaan adverteerders om met gevoelige actualiteit?

Het Journaal

Media / News

Het Journaal
Sinds 13 november 2015 worden de programma’s op de televisie vaak ondersteboven gehaald. Speciale edities zijn er meer om meer, vaak op belangrijke momenten zoals de vroege vooravond. Ook adverteerders moeten hier subtiel mee omgaan: « We proberen een oplossing te vinden in het belang van iedereen », legt Denis Masquelier uit, directeur van regie IP (RTL België). « Het is voor adverteerders niet altijd gemakkelijk om zich midden van moeilijke actualiteit te bevinden. Daar is een zekere vorm maturiteit en begrip bij nodig. » In deze moeilijke periode van terroristische aanslagen hebben adverteerders soms liever dat hun campagne niet op het scherm verschijnt, uit schrik dat die tegenstrijdig kan zijn met de context, iets wat nu al vaak online het geval is met reclame en pré-rolls. « We hebben momenteel nog geen negatieve reacties van adverteerders gekregen, zelfs al worden sommige campagnes tijdelijk stopgezet of verwijderd. Wanneer de campagne nog niet afgelopen was, verlengen we het contract, maar wanneer er echt sprake is van een te korte timing, betalen we terug. »

Ben Jansen

Ben Jansen, commercieel directeur Medialaan


En items uit het nieuws komen vervolgens vaak op het internet terecht, al dan niet voorafgegaan door spotjes. Een bijkomend aspect, natuurlijk. Ben Jansen, commercieel directeur bij Medialaan geeft mee dat Medialaan werkt met secured content op vtm.be. Bij nieuwsuitzendingen geeft de journalist aan bij welke inhoud geen spotjes kunnen komen – geen bierspotje als inleiding over een item over een terreuraanslag – en is er een tweede, manuele filter op de commerciële dienst. Alles volgt uit drie uitgangspunten: ad verification (wanneer is een view een view, wanneer is die bekeken en wanneer wordt die aangerekend), brand safety (een veilige omgeving) en ad acceptance (die bij de geregistreerde gebruikers van Medialaan bijzonder hoog ligt).